Kienast Double Set

Kienast Double Set – JustSmoke green

 P2066547 Fabrikant: JustSmokeGreen
Winkel: JustsmokeGreen
Prijs: € 64,95 (twee stuks in verpakking)
Soort: eGo startersset
Type: clearomizer
Diameter: 14 mm
Lengte: 164 mm
Aansluitingen: 510, eGo
Materialen:  RVS
Spanning: 3,7V
mAh: 900 mAh

LOGO_JUST_SMOKE_GREEN-300x170LEAFJust Smoke Green is een jonge en gedurfde ondernememing dat zich, tot nu toe, richt op de beginnende damper. Al beginnen er ook steeds meer producten in hun assortiment te komen voor de gevorderde damper. Hun site is erg toegankelijk; zowel voor distributeurs, detaillisten als de particulier. Klik HIER voor meer informatie over het bedrijf.

Kienast K-1

De Kienast. Das Kienast. Ik kan het woord 100 keer uitspreken en gewoon niet weten wat het betekent. Uiteraard heb ik een hoop fantasie en gooi ik het op een verbastering van Vlaams-Nederlands; Kien-Ast ofwel letterlijk vertaald; schoon-ast… “Kienast, de sigaret zonder nare geurtjes en waarbij de asbak overbodig is”

Uiteraard kan ik ook Google-en en is het duidelijk dat Kienast ergens geboren is in Shenzhen, daar waar de meeste e-sigaretten tot leven komen.

Just Smoke Green heeft het beste van de al bestaande starterssets bij elkaar gegooid, beetje van hun geheime recept er aan toegevoegd en tadaaa er was de Kienast Double set by Just Smoke Green

Ondertussen damp ik 100% VG met de Kienast startersset en ben ik zeer enthousiast over het resultaat dat Just Smoke Green heeft neergezet op de Nederlandse markt, al heb ik natuurlijk wel wat verbeterpunten voor de Kienast.

Mijn dank gaat uit naar TGC Trading, voor wie ik dit product mocht reviewen

 

Review Kienast Double Set

Inhoud set:
  • 2x 900mAh Passtrough eGo batterij
  • 2x Justfog Ultimate Kienast bottom coil clearomizers 😛 
  • 2x extra dual coils met weerstand 2,2 ~ 2,0 ohm
  • USB oplader
  • Korte gebruiksaanwijzing (Engels)

Allemaal verpakt in een stevig doosje, er is niet bezuinigt op de verpakking. Na alles uitgepakt te hebben, is er één ding dat mij meteen opvalt. De USB-lader. De USB-kabel heeft een gadget gehalte; deze is deels transparant en tijdens het opladen veranderd de kleur van het snoertje.

Er zit geen stekkerblok bij geleverd. Het geen ik altijd nog zeer jammer vind bij vele e-sigaretten. Juist omdat er steeds meer stekkerblokjes op de markt verschijnen die schadelijk kunnen zijn voor de e-sigaret. De gebruiker zal zelf moeten opletten welk stekkerblok hij zal gebruiken voor zijn e-sigaret.

Uiteraard is de Kienast prima op de laden via de USB poort van PC of in de auto. En dat terwijl je gewoon door kan blijven dampen. Dit komt door de passtrough aansluiting die aan de onderzijde van de batterij zit. Het is een micro USB aansluiting die tegenwoordig veelvuldig in de dampwereld wordt gebruikt. Het is veel steviger dan via een ego usb snoertje te moeten laden en de e-sigaret kan tijdens het laden gebruikt worden.

Ook is de lengte van deze USB-kabels aanzienlijk langer, dit is ideaal!

Gebruiksaanwijzing

Deze is in het Engels, dit zou leuker zijn als dit ook in het Nederlands aanwezig was. De instructies die erop staan gaan enkel over de batterij en niet over de clearomizer. Het zou voor mij persoonlijk fijn zijn als er op zn minst op staat langs welke kant je de tank kan vullen. Vooral omdat deze tank veel op een ander merk tank lijkt.

P2066564

Daarnaast beweerd de gebruiksaanwijzing dat de capaciteit van de batterij 650mAh is en op de batterij zelf staat 900mAh.

De batterij

Zoals hierboven al besproken betreft het hier een “passtrough” batterij.

Passthrough, letterlijk vertaald naar het Nederlands betekent dit 'doorgaan, afleggen'. Ofwel via. USB passthrough betekent dan ook via USB. Buitenom de letterlijke vertaling houdt een USB passthrough in; de voeding van de elektronische sigaret opladen via een USB ingang aan een zijde van de batterij/accu. Waarbij als deze oplaadt er ook meteen gedampt kan worden. Zodoende hoeft men niet te wachten tot dat de accu weer herladen is. Deze USB-aansluiting is vaak een micro-USB aansluiting. Niet te verwarren met de mini-USB aansluitingen die sommige elektronische sigaretten ook hebben om gegevens met de PC uit te wisselen. Passthrough is enkel bedoeld om te kunnen laden en te dampen tegelijk. Weliswaar is deze op te laden via de PC of laptop maar is niet bedoeld voor enige configuratie via de PC of laptop.
 USB passthrough, passthrough, passthrough aansluiting zijn verschillende benamingen voor de zelfde functie. 

De batterij heeft een capaciteit van 900mAh en betreft een Li-ion batterij met een nominale spanning van 3,7volt. Normaal gesproken geeft een e-sigaret batterij als deze helemaal volgeladen is een spanning af van 4,2V. Bij de Kinast is dat niet het geval. Deze geeft een continue spanning af van 3,7v af omdat deze gereguleerd is. Een voordeel is, dat de e-sigaret consequenter is in smaakafgifte.

De batterij heeft een eGo en een 510 aansluiting en is hiermee compatibel met andere tankjes. Uiteraard is de batterij begrenst en kan men hiermee niet sub-ohmen (onder 1,0 ohm dampen).

Op de batterij zelf staat aangegeven dat deze 900mAh is, ik vind dat een goede zaak. Zo kun je als verkoper ook beter in één oog opslag zien welke batterij je over de toonbank laat gaan.

De batterij heeft een ingebouwd ledje in de vuurknop zitten. Deze licht op, op het moment dat deze wordt ingedrukt om te inhaleren of op het moment dat de batterij wordt opgeladen. Aan de kleur kun je zien hoelang de batterij nog mee gaat voordat deze weer opgeladen dient te worden. Als de batterij bijna leeg is, geeft deze een rood ledje. Dit rode ledje zal snel achtereen knipperen op het moment dat de batterij opgeladen moet worden.

Het ledje kan ook kort achtereen knipperen als er nog geen rood lampje aanwezig is. Hiermee geeft de batterij aan dat er kortsluiting aanwezig is, en dat de batterij niet kan vuren. Alles onder de 1,0 ohm zal bestempeld worden als zijnde ‘kortsluiting’. Ook kan het zijn als de clearomizer gelekt heeft op de batterij dat het vocht voor kortsluiting zorgt. Als dit in aan de hand is, stop met e-roken, start met het schoonmaken van de contactpunten van de batterij.

Ook al kan de batterij te pas en on te pas aan de lader gehangen worden door zn super de luxe passtrough aansluiting, dan nog vind deze batterij het super fijn VOLLEDIG opgeladen te worden. Het maakt niet uit wanneer de batterij aan de lader gaat, als deze maar tot het einde er aan blijft. Dit bevordert de levensduur van de batterij.

Ik vind het een het een fijne vuurknop, deze zit mooi afgewerkt op de batterij. De USB aansluiting voelt solide aan en ik verwacht er eigenlijk geen problemen mee. Vele gebruikers willen wel eens de nijging hebben het USB stekkertje helemaal in de aansluiting te willen duwen…. met als gevolg dat de aansluiting naar binnen gedrukt wordt, afbreekt en de batterij niet meer opgeladen kan worden.

De verdamper

Het betreft een bottom coil clearomizer; de coil bevindt zich onder in de tank. Zo blijft de coil altijd voorzien van e-liquid.

Het materiaal van de tank is kunststof afgesloten met metalen ringen die met een ruw motief afgewerkt voor de grip.

De tank kan helemaal uit elkaar gehaald worden. Dit is zeer makkelijk als de tank schoongemaakt moet worden. Alle onderdelen kunnen zo makkelijk onder een lauw warme kraan afgespoeld worden.

De tank is makkelijk van de batterij op en af te draaien. De tank bevat vlak bij de batterij aansluiting twee kleine gaatjes. Deze zorgen voor de luchttoevoer. Houdt er rekening mee dat deze kleine gaatjes verstopt kunnen raken met stof of pluisjes. Al helemaal als de e-sigaret los in een tas wordt vervoerd. Trekt de e-sigaret te zwaar opeens? En het ligt niet aan de coil? Dan even die gaatjes doorprikken met een naald.

IMAG2400Van een afstandje is dit gewoon een Justfog Ultimate clearomizer. Van dichterbij totaal niet.

De verschillen:

  1. Kienast is een bottom coil, Justfog top coil
  2. De opdruk verschilt
  3. Justfog maakt gebruik van de 510 aansluiting op de batterij, Kienast van het eGo schroefdraad. Dit zie je heel goed aan de onderkant van de base, er loopt schroefdraad bij de Kienast daar waar de Justfog het niet heeft.
  4. Justfog maakt gebruik van een verende centerpin, Kienast niet
  5. Kienast maakt gebruik van een dual coil, Justfog van single coils
  6. Justfog wickt beter; Kienast moet langer intrekken voordat deze gebruikt kan worden. Eventueel voor primen van de coil is een oplossing.

De overeenkomsten:

  1. Inhoud; in beide kan evenveel vloeistof
  2. Coils zijn te recoilen
  3. Het ‘Safe streepje’ tot waar men kan vullen. Dit punt is zo overbodig bij de Kienast en kan zelfs voor verwarring zorgen. Mijn idee: haal dat safe streepje op de tank weg bij de Kienast. Ook als je het tank gedeelte omdraaid…. is het safe streepje nog steeds niet gewenst.

Uiteraard zijn er ook verschillen in het gebruik. Dat is niet perse merkgebonden maar dat ligt aan het verschil in locatie van de coil. Bij de Justfog is er een top coil en bij de Kienast een bottom coil. Beide locaties hebben hun voor en nadelen.

Bottom coil: Coil zit onder in de tank

  • Betere smaak afgifte
  • Vaak meer condens op batterij, omdat de coil direct contact maakt met batterij. (Dit kan uiteraard ook anders ‘ontworpen’ worden, kijk maar naar bijvoorbeeld de Aspire Nautilus, daarbij komt er geen condens op de batterij)
  • Bij te hard inhaleren kan de gebruiker de vloeistof makkelijk mee trekken de mond in
  • Geen tot nauwelijks last van dry-hits
  • Vullen langs de onderzijde, daar waar de ‘natte’ coil ook zit. “Vape-towel” is gewenst.
  • Kortere wicks; bevordert smaakafgifte

Top coil: Coil zit boven in de tank

  • Minder condens opbatterij
  • Geen kans op borrelen en het mee trekken van vloeistoffen in de mond direct vanuit de coil. (via condens in  het mondstukje is dit wel mogelijk)
  • Minder smaakafgifte
  • Vaak langere wicks
  • Kans op dry-hits
  • makkelijk te vullen, zonder vieze handen te krijgen

Het vullen van de tank gaat gemakkelijk. Via de onderzijde schroef je de base los, waar ook de coil in zit, vervolgens vul je de tank tot zover dat kan. De vloeistof mag niet in de chimney komen (middelste buisje) dus tot zo ver de chimney lang is, zo vol kan de tank gevuld worden. Ik schat dat er zo’n 1,5 ~ 1,6 ml in gaat.

Als je tussen door nog eens de tank wil vullen, kan een doekje bij de hand hebben geen kwaad. Omdat er aan de coil nog wat aanhangend vocht kleeft is het verstandig dit even af te doen, voordat het bij het terug plaatsen in de chimney komt.

Kienast Coils

Tijdens het open maken van de coils kwam ik er achter dat het een dual coil betreft. Dual coil wil zeggen dat er twee gloeispiraaltjes aanwezig zijn. Dit kan zorgen voor een betere dampontwikkeling en vaak meer warmte. Er is immers meer oppervlakte wat warm kan worden.

De coils komen uit op een weerstand tussen de 2,0 en 2,2 ohm. Dit staat niet op de coils vermeld. Dit omdat er ook maar één soort weerstand coils voor de Kienast zijn.

De coils hebben helaas voor mij een negatief punt. De airflow is niet lekker en het duurt mij allemaal te lang voordat de coil de vloeistof opneemt.

Als ik aan de binnenkant kijk van de coil vind ik het probleem. Nouja, niet het probleem, eerder mijn probleem. Laten we eerlijk zijn, het is een super startersset, geen problemen voor beginners.

P2066572In de coil zit namelijk een extra wat. Dit om waarschijnlijk de liquid afgifte rustig te laten verlopen. Maar zo’n extra stukje wick, zorgt er voor dat de smaak iets minder wordt. Het geeft enkel meer eigen smaak af. En dat proef je ook. Je proeft eerst de smaak van je e-liquid en daarna iets stoffigs, de wick. Dit omdat het waarschijnlijk niet snel genoeg wickt. En omdat het watje zijn vloeistof ook nog eens moet afgeven op het tweede gedeelte van de wick: de silicasliertjes. Waarom?

Waarom kan er niet één wick aanwezig zijn die direct in contact staat met de coil? Dit wickt beter en dit zorgt voor een betere smaak afgifte. Daarnaast als er ook nog gebruik gemaakt wordt van organisch katoen, kan men met gemak ook nog 100% VG liquid door deze tank dampen. Jups.. een betaalbare startersset die ook nog eens 100% VG kan dampen, waar vind je die nou?

Dus ik heb het maar even getest en op foto gezet wat je met deze coil kan doen om voor een nog beter wick resultaat.

Met 0,30mm kanthal weerstands draad heb ik een coil gemaakt met een weerstand van 2,10 ohm. Deze heb ik geplaatst in de coilhead van de Kinast.

Ik heb de coil laten opgloeien en deze vervolgens met een pincet goed in elkaar gedrukt. Zo creeer ik een micro coil. Als de coil afgekoeld is, plaats ik een nieuwe wick. Deze wick is van organisch katoen. Ik knip de wick aan beide zijde af tot een gewenste afmeting. Tot slot sluit ik de coil weer af met het metalen kapje. De uiteinden van de wicks komen precies ter hoogte van de gaatjes in het kapje. Zo heb ik geen extra watje nodig.

Voordelen van een coil met een wick uit één geheel en die ook nog eens van organisch ongebleekt katoen is:

  • Wickt sneller
  • Betere smaakafgifte
  • Kan 100% VG opnemen en verdampen
  • Geen kunststof

Op het moment van schrijven werkt enkel Kangertech met organische cotton fabriek coils. Hun nieuwste tank ‘Subtank’ maakt daar gebruik van. Dit is een product voor gevorderde dampers. Het zou leuk zijn als ook in het starters circuit gebruik gemaakt gaat worden van katoen, dit geeft zoveel meer smaak af en wickt beter.

 

De Complete Set

Het ligt lekker in de hand. De passtrough aansluiting is subliem. En de USB lader is voor mij al een reden om de set te willen hebben. Fancy gevalletje.

Het is een bottom coil. En bottom coils kunnen altijd gaan borrelen door er te hard aan te hijsen. Het geeft een betere smaak afgifte af dan welke top coil ook. Wel moet men even wennen aan de manier van hijsen. Inhaleer je rustig dan kun je ook genieten van de voordelen van deze bottom coil. Ben je een snelle en harde hijser? Dan is wellicht de Kienast niet voor je weg gelegd. Weet je te genieten van je eerste e-sigaret? Pak de Kienast!

De batterij gaat lang genoeg mee, en so what als deze leeg raakt? Passtroughhhhhh is on board!

Ook zijn de onderdelen voor dit product leverbaar. Denk aan mondstukjes, coils of een handig hoesje waarin de e-sigaret veilig vervoerd kan worden.

 

Conclusie

De Kienast is een product dat is weggelegd voor de roker die zijn smaak wil behouden terwijl deze overstapt op het e-roken. Uiteraard is het uitkiezen van een goede e-liquid wel van belang.

De Kienast is ook een geschikt model voor de e-rokers die nog rond lopen met een CE4 modelletje. Het is een stap vooruit voor vele beginners.

Enige damp ervaring is vereist, vooral bij het inhaleren. Dit kan niet zo snel als bij een klassieke sigaret. De verdampingsmechanisme moet natuurlijk wel de kans krijgen om de aroma’s in de e-sigaret goed te kunnen verwarmen.

De dampproductie is goed evenals de smaak afgifte.

Wel hoop ik dat er in de toekomst verbeterde coils op de markt komen voor dit product, zodat ook 100% VG liquids gedampt kunnen worden in de Kienast. Tevens zal de smaakafgifte daar nog beter van worden.

Voordelen

  • Bottom coil; goede smaak afgifte
  • Verwisselbare coils
  • Coils zijn te recoilen (gevorderd)
  • Dual Coil; warme damp
  • Passtrough aansluiting: opladen en dampen tegelijk
  • USB lader als gadget
  • Led indicatie
  • Driptip is een 510 model, makkelijk te verwisselen voor een andere driptip
  • batterij heeft 510 en eGo aansluiting
  • 900mAh; gaat lang mee op de dag
  • consequente smaak afgifte
  • Voldoende dampafgifte (e-liquid afhankelijk)
Nadelen & Aandachtspunten
  • Safe streepje clearomizer klopt niet
  • Batterij capaciteit volgens de gebruiksaanwijzing is 650mAh, op de batterij zelf staat 900mAh
  • Wick bestaat uit twee delen; dit bevordert de smaak en het wick gedrag niet.
  • Condens op batterij; geen probleem, moet wel aan gebruiker medegedeeld worden.

 

3 gedachten over “Kienast Double Set

  1. Bij mij duurt het heel lang voor het vieze smaakje van een nieuwe coil verdwenen is, heb je tips?

  2. Beste Mir,
    Je bedoeld dat er een fabriekssmaak aan zit? Beetje smeerolie idee? Niet dat er zware dikke smeerolie gebruikt wordt, maar de coils zijn van kanthal. En kanthal heeft vaak een olie achtig omhulsel te bescherming.
    Vroeger deed ik zelf direct op de coil een druppel liquid. Deze liet ik dan even vuren, en vervolgens herhaalde ik dit 3x. Zonder dat de tank gevuld is, gewoon de coil, daar waar je de coil in schroeft en de batterij. Ondertussen heb ik zelf niet meer in de gaten of er een fabriekssmaak aan zit of niet, ik damp teveel denk ik. Als je dit gaat toepassen, zorg ervoor dat je coil wel goed liquid heeft. Ik zelf heb uiteindelijk gekozen om het gewoon weg te dampen, 20 grote hijsen en het is meestal weg.

    Oh en als toevoeging: Mocht het meer een ‘verbrandsmaakje’ zijn? Dan is de coil te droog geweest tijdens het vuren. Vaak kun je dit vooromen door de coil voor te primen (dus direct een druppel op de watjes te doen) Daarna vul je de tank, wacht je nog even twee minuten en klaar voor gebruik.

    Ennnn mocht je je liquid wat meer willen trekken in je coil? Dat houd je luchtgaatje(s) van de tank dicht. Zodat je eigenlijk vacuum zuigt. Door een paar keer licht te hijsen, trek je door jouw inhalering de liquid iets meer de coil in. Doe dit niet te hard, anders heb je overal liquid zitten, want dan ontstaat er overdruk.

    Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt gehad! Succes ermee….

Stel een vraag of geef een reactie