Vaporesso Attitude

Vaporesso Attitude

Klein, krachtig en smooth. De Attitude van Vaporesso mag er zeker zijn. Voor €69,95 kun je al aan dit apparaatje komen bij Just Smoke Green. Voor 16:00 besteld, de volgende dag in huis.

vaporesso-attitude-review-2vape-complete-set Fabrikant: Vaporesso
Winkel: Just Smoke Green
Soort: VW/ temp control mod
Type: boxmod
Afmetingen: 111 x 48 x 25 mm
Aansluitingen: 510 en mini USB (passthrough)
Materialen: RVS / Chroom / zink alloy
Vermogen: 5W – 80W
Minimale weerstand: 0,05Ω
Capaciteit: 2.0ml / 4.0ml
Temperatuur range: 100 – 315 ºC

De verpakking

Een stevig doosje dat niet door de brievenbus past, werd vorige week bij mij thuis geleverd. Aan de voorkant een foto van het apparaat en aan de achterzijde van het doosje wat algemene informatie en de specificaties van de inhoud.

vaporesso-attitude-review-2vape-binnenkant-doosjeBinnen in zien we direct de mod, de tank en een extra glaasje, dat groter is dan het glaasje dat op de tank zit. Je hebt namelijk de mogelijkheid om de tank van 2ml naar 4ml om te bouwen. Hiervoor heb je het extra chimney (schoorsteen) onderdeeltje nodig wat bijgeleverd is. Hiermee kun je de chimney van je tank verlengen zodat het grote glaasje gebruikt kan worden.

Inhoud set

  • Estoc Tankvaporesso-attitude-review-2vape-inhoud-doosje
  • Attitude mod
  • Extra 4 ml glas
  • Verlengstuk voor de chimney
  • 1x EUC Keramische SS316L 0,5Ω coil
  • 1x EUC Traditional 0,4Ω coil (clapton)
  • USB oplaad kabel
  • 2x Vape bands (stootrubbers)
  • Extra o-ring voor de base
  • Gebruiksaanwijzing, ook in het Nederlands

De kunststof stootrubbers (vape bands) zijn deels dicht aan de bovenzijde. Ze zijn bedoeld om op de top cap te rusten en niet verder omlaag om de tank. Ze zijn goed op maat, zodat je er geen last aan ondervindt als je de top cap open of dicht moet draaien.

 

Vaporesso Estoc Tank

vaporesso-attitude-review-2vape-onderdelen-2ml

Het tank gedeelte bestaat uit een base, coil, chimney, Pyrex Glass, top cap en een delrin driptip. De drip tip heeft een 510 aansluiting maar is aan de bovenkant zeer wijd. Door dat deze zo wijd is, is het makkelijker om lung hits te nemen. Overigens kun je door de 510 aansluiting ook makkelijk een andere driptip er op zetten.

Door een extra verloopstuk op de chimney te plaatsen en gebruik te maken van het grotere Pyrex Glass, bouw je de tank om tot een 4ml tank. Dit verloop stukje zit in het zakje waar ook de vape bands en de reserve o-ringen in zitten. Het schroeft er makkelijk op en af. Kies ervoor om het verloop stukje aan je chimney te draaien en niet aan je top cap. Anders krijg je nooit die 4 ml erin. Soms kan het wel gebeuren dat wanneer je de top cap eraf haalt, dit verloop stukje toch aan de top cap blijft zitten. Houd hier rekening mee als je tank vol is en je de top cap er af haalt.

vaporesso-attitude-review-2vape-estoc-tankOp de tank zit een airflowcontroller. Hiermee beïnvloed je de hoeveelheid luchttoevoer binnen de tank. De airflow van de Vaporesso Estoc tank biedt vele mogelijkheden. Als deze helemaal openstaat zorgt het niet alleen voor extra lucht, maar ook voor verkoeling bij de coil. Tevens is de airflow dan ook immens groot. Dit gaat wel ten kosten van de smaak is mijn mening. Maar als de airflow iets meer dicht staat kun je prima lung hits nemen en krijg je iets meer smaak mee. Gevolg is wel dat de damp dan iets warmer wordt. Op 30 W is dat niet zo’n probleem. Maar ga je richting de 60W, dan kan verkoeling wel een must zijn. De airflowring gaat erg stroef. Ik krijg deze niet gesteld als de tank op de mod staat. Hiervoor moet ik dus echt de tank even van de mod halen om de airlfow te stellen. Na een weekje de tank gebruikt te hebben, gaat de airflow ring wat soepeler, precies zo als het hoort. Waarschijnlijk komt dit omdat er wat condens tussen is gaan zitten.

vaporesso-attitude-review-2vape-coilDe tank maakt gebruik van EUC coils. Wat opvalt is dat zowel de base (onderkant tank) en de coils geen schroefdraad bevatten. De coil gaat dus zonder een klik- of draaibevestiging in de tank. Mocht je, terwijl je tank vol is, bij je coil willen dan kan dit. Houd de tank op zijn kop en draai de base los.

Het vullen van de tank geschied via de bovenkant. De vaporesso-attitude-review-2vape-vullenruimte tussen het glas en de chimney biedt voldoende ruimte om bijvoorbeeld met een pipet bij te vullen. Ik heb bij het vullen geen last gehad van lekkage, of dat er een te hoge druk ontstond in de tank. Mocht dit wel het geval zijn, dan is het raadzaam de tank alleen te vullen als de airlfow dicht staat. Vervolgens na het vullen de tank op zijn kop te houden en dan de airflow pas weer open draaien.

 

EUC Coils

vaporesso-attitude-review-2vape-opschrift-coilEr worden twee coils meegeleverd. Eén coil, die al in de tank zit, is opgebouwd uit een SS 316L coil met daarom heen een poreuze keramisch laag. Om de keramische laag zit nog een dun stukje organisch katoen. Door deze opbouw kun je coil makkelijk hoger temperaturen aan. Op de coil staat dat deze max 35W aankan. Ik kan je vertellen op 70W houdt deze het nog steeds goed vol. De SS316L coil is zowel op temp control als in de VW modus te gebruiken.

De andere coil is een 0.4ohm clapton coil; EUC Traditional genaamd. Deze is niet keramisch en heeft een max van 40W-50W. Op 60 watt begin je te merken dat de coil op zijn max is. Richting de 70 begin je al iets van verbrande smaak op te merken. Ik vind de smaak sensatie van de EUC Traditional coil in eerste instantie iets beter dan die van de keramische. Misschien houdt dan keramische toch iets tegen. Als je een dag  verder bent, lijkt het haast alsof de keramische coil eindelijk goed doordrenkt is, waardoor de smaak ook helemaal op en top is. Kortom heb geduld bij de keramische coil. Na een week gedampt te hebben blijft de keramische coil de smaak goed weergeven terwijl de EUC Traditional iets afzwakt.

Beide coils geven ruim voldoende damp af. Door de airflow helemaal open te zetten kun je flink cloud chasen met deze formule.

 

vaporesso-ceramic-05-ohm-euc-coil-sleeve-10-packEUC Sleeve

Als je de coils voor de Vaporesso Attitude los aanschaft, gaat dit gepaard met een EUC Sleeve. Dit is een metalen behuizing waar de EUC coil in kan. Zo kun je je Vaporesso coils gebruiken in bijvoorbeeld je Melo 3 (Eleaf Pico) tank. Dit werkt erg makkelijk. Daar waar de Melo coils toch soms moeite hebben met hoger wattage, kunnen deze coils van Vaporesso het makkelijk aan.

 

Vaporesso Attitude mod

Het is een niet al te grote mod. Deze heeft ruimte voor één 18650 accu. En heeft een zeer mooie afwerking. Aan de voorzijde bevinden zich de vuurknop en de + en – buttons. Aan de zijkant zit de menu knop. Hiermee klik je door de menu’s heen. Aan de andere kant zit een USB poort. De USB poort kan gebruikt worden om op te laden maar ook voor firmware updates.  Zonder batterij weegt het modje 125 gram. De batterij cap is magnetisch. Dit zorgt er voor dat je zeer gemakkelijk je accu kan verwisselen.

De accu zit niet bijgeleverd. Houd er bij aanschaf rekening mee dat je zelf nog een accu erbij moet kopen. Kies voor een high drain accu.

De chip die gebruikt wordt is een OMNI board chip. Deze biedt als voordeel dat je gebruik kan maken van CCW en CCT. Dit staat voor Customized Curve of Wattage en Customized Curve of Temperature. Hiermee kun je op je mod instellen hoe je je hijsje wil laten verlopen. Zo kun je in de eerste seconde van je hijsje wat meer wattage instellen om vervolgens deze in bijvoorbeeld 3e seconde weer wat minder te laten worden. Het is een beetje vergelijkbaar met de pre heat of powerful functie op andere mods.

Het modje ligt lekker in de hand. En na een kwartiertje er mee gespeeld te hebben, heb je aardig de functies onder de knie. Laat je niet afschrikken door het menu. Zoveel zul je niet switchen tussen de instellingen.

De mod zelf heeft een maximaal vermogen van 80 watt. De mee geleverde coils kunnen dat net niet aan. Toch is het fijn dat je mod wel dat bereik heeft voor het geval dat er andere coils uitkomen of als je er een rda op wilt zetten. Houd er rekening mee dat door het model van de mod geen tankjes of RBA’s op kunnen die een grotere diameter hebben dan 22mm.

 

Het menu

Om door het menu te scrollen maak je gebruik van de menu knop die aan de zijkant van de mod zit. Dit doe je door de knop voor langere tijd in gedrukt te houden. Zo hopt de mod door de volgende menu’s

  • Smart VWvaporesso-attitude-review-2vape-display-vw-menu
    Dit is eigenlijk het gewone variabele wattage menu. Maar de mod denkt graag met je mee. Aan de hand van de weerstand van de coil bedenkt de mod wat het gewenste wattage is. Uiteraard kun je dit zelf ook instellen door de + en – button te gebruiken. Binnen dit menu zit ook nog het sub menu CCW. Hier kom je door 3x kort achtereen op de menu knop te drukken. Je kunt nu een keuze maken tussen VW (Variabel Wattage) of CCW (Customized Curve of Wattge). Je maakt je keuze door de menu knop lang in gedrukt te houden. Als je gekozen hebt voor CCW kun je nu je wattage per seconde instellen. Zodat wanneer je vuurt de mod de ingestelde waarde na leeft. VW is gewoon de variabele wattage stand zoals we deze gewend zijn.
  • TCvaporesso-attitude-review-2vape-display-tempcontrol-menu
    Temperature Controle. Je kunt kiezen tussen Nikkel (Ni), Titanium (Ti) en Stainless steel (SS). In welk TC menu je zit wordt aangeduid door de twee letters rechts boven in je scherm. Op de foto staat nu Ni van nikkel. Om naar het volgende TC menu te gaan, houd je de menu knop weer lang in gedrukt. Binnen de TC menu’s kun je kiezen voor VT (Variabele Temperatuur) of CCT (Customized Curve of Temperature). Dit doe je door in een TC menu 3x kort achtereen op de menu knop te drukken. Er verschijnt een keuze scherm. Als je kiest voor CCT kun je per seconde de temperatuur instellen. VT is gewoon het standaard temp control menu zoals we dat al kennen.
    Om van Fahrenheit naar Celsius te gaan, blijf je de – of + button indrukken zodat deze vanzelf verspringt.
  • TCR
    Dit menu wordt kenbaar gemaakt door dat er M1 of M2 in je scherm verschijnt. Door 3x kort achtereen op de menu knop te drukken kom je in het sub menu voor TCR. Hier kun je je TCR waarde invullen.
  • Baypassvaporesso-attitude-review-2vape-display-bypass-menu
    In dit menu zal de mod geen variabele wattage of temperatuur kennen. Je dampt nu gewoon zonder instellingen. Je zult merken dat in deze stand de damp minder wordt, naarmate de accu leger raakt.
  • Scherm draaien
    Door de + en – knop tegelijk in te drukken, draai je het scherm.
  • System Off
    Door 5x kort achtereen op de vuurknop te klikken zet je de mod uit. Elke keer dat je nu een knopje indrukt komt er op het scherm te staan ‘system off’. Door weer 5x kort achtereen op de vuurknop te drukken gaat de mod weer aan.

 

Conclussie

Het enige nadeel is dat in het begin de airflowring erg stroef gaat. Ik moet mijn tank van mijn mod halen om de airflow te kunnen regelen. En meer nadelen ben ik eigenlijk niet tegen gekomen.

De tank heeft een airflow waar je u tegen zegt. Door deze wijd open te zetten verlies je iets op je smaak, maar je wolken worden groter. De coils hebben een groot bereik, waardoor je best het wattage wat hoger kunt zetten. De keramische coil heeft als voordeel meer hitte aan te kunnen, wat in het begin iets inlevert op de smaak. Na een dagje gedampt te hebben met de keramische coil komt de smaak sterker naar voren. Ook is het bij de keramische coil zo dat wanneer je tegen verbranden smaak aan zit, of reeds al hebt, de coil deze verbrande smaak niet houd. Dit is een zeer groot plus punt. Door de airlfow iets dichter te zetten krijg je iets meer smaak terug. Het is dus even testen waar je balans het beste is.

De mod werkt naar behoren. De vele functies zorgen ervoor dat het dampen gepersonaliseerd wordt. Vooral de CCW en CCT functies zijn echt een aanrader om te gebruiken.

De EUC sleeve die bij de na te bestellen coils zit, is een leuke toevoeging. Zo kun je dus je Vaporesso coils ook in je Melo 3 tank doen. En misschien zijn er nog wel meer tanks waar deze sleeve in past.

En dan heb je ook nog dat extra glaasje waarmee je je tank ombouwt naar 4ml. Dat is zeer zeker wat waard!

De complete set is echt bedoeld voor subohmers. Wellicht niet geschikt voor beginnende dampers, maar zeker voor hen die een stapje verder willen.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

esigaret kopen

E-sigaret: Welke starterset koop ik?

Je bent beginner, of ooit in een verleden begonnen met e-roken en wil nu de draad weer oppakken. Welke e-sigaret neem je? Er komen steeds meer e-sigaretten bij en je kunt vaak door de bomen het bos niet meer zien. Deze blog gaat enkel over de startersets, niet over de winkels waar je deze kunt kopen.

Paar punten waar je op kunt letten zijn:

  • Wil je een pen vormige e-sigaret of liever een box vorm? De box vorm e-sigaretten kunnen doorgaans beter tegen een stootje dan een pen vorm. Ook kan de box vorm wat beter in de hand liggen.
  • Heb ik een airflowcontroller nodig op mijn tankje? De airflowcontroller zorgt ervoor dat je de lucht toevoer kan instellen. Zo kun je wat meer valse lucht toevoegen waardoor het nemen van een hijsje lichter gaat.
  • Wil je gaan subohmen? Synoniem aan subohmen is eigenlijk het blazen van grote wolken. Sommige vinden dit erg fijn en andere willen liever niet teveel opvallen.
  • Let niet teveel op de prijs; kies iets wat bij je past. Roken is duur maar heeft geen hoge aanschafprijs. E-roken is goedkoper maar je dient eerst de aanschaf prijs te betalen.
  • Vind je variabele wattage fijn (VW)? Dit houdt in dat je het vermogen van je e-sigaret kunt instellen. Zo kun je ’s ochtends wat lichter dampen en ’s avonds wat zwaarder dampen. Vaak wordt de damp ook warmer naarmate je het vermogen opschroeft.
  • Wil je een e-sigaret waarbij je nog een tijdje vooruit kan? Extra opties op een e-sigaret zorgen misschien in het begin voor verwarring, maar in de toekomst kunnen ze een uitkomst zijn. Als je in het begin een e-sigaret neemt met veel opties hoef je dit niet meteen te gebruiken, maar je hoeft in de toekomst ook niet meteen een nieuwe e-sigaret te kopen omdat je een stapje verder wilt.
  • Je kijkt ook naar de periodieke kosten. Los van de e-liquid die je moet aanschaffen, heeft je e-sigaret ook wel eens een nieuwe coil nodig. Een coil is het verdampingselement van de e-sigaret en dient tussen de 1 a 4 weken vervangen te worden. Dit hangt sterk af van hoeveel je de e-sigaret gebruikt. Ook kan het zijn dat je bij een wat geavanceerdere e-sigaret een accu los moet aanschaffen.
  • Hoeveel mAh wil je? mAh zegt iets over de capaciteit van de batterij. Hoe hoger het getal in mAh’s hoe langer het duurt voordat je de batterij weer moet opladen.

 

Top 3

Als we puur naar de beginner kijken zou mijn top 3 er als volgt uit zien:

  1. Justfog Q16
    Dit omdat de prijs leuk is om met e-roken te kunnen beginnen. Daarnaast is het een zeer deugdelijk en hufterproof apparaat. Is niet te groot en is zeer gebruiksvriendelijk. Je kunt op je eigen tempo het dampen onder de knie krijgen. De airflowcontroller en het verstelbaar vermogen maken de e-sigaret af.
  2. Eleaf iStick Pico
    Wellicht is dit net een stapje te veel voor een beginner, maar het scheelt zoveel kosten in de toekomst, je kan hier echt alles mee, ook al gebruik je niet alle functie meteen.
  3. Joyetech AIO box mod
    Omdat de box mod meer batterij capaciteit heeft dan de pen vormige AIO gaat mijn voorkeur uit naar de box mod. Kan heel makkelijk in je broekzak. Nadeel blijft wel dat deze van kunststof is en wat sneller zou kunnen beschadigen. Houd er rekening mee dat je de tank niet te vol vult!

 

Hieronder volgen enkele startersets van dit moment. Je zult merken dat deze blog al snel verouderd zal zijn omdat er wekelijks nieuwe e-sigaretten ontworpen worden. De wat oudere startersetjes heb ik achterwege gelaten.

 

Eleaf iNano Kit

eleaf-inano-2vape Fabrikant: Eleaf
Soort: box mod
Afmetingen: 65mm x 29mm x 19,5mm
Vermogen: Niet instelbaar
Minimale weerstand: –
Prijs e-sigaret: € 20 – € 25
Prijs Coils:
zijn niet vervangbaar, clearomizer wel € 5 per stuk
Inhoud tank:
0,8ml
Capaciteit batterij:
650 mAh

In vergelijking met…

In vergelijking tot iedere andere starterset, heeft deze set iets unieks. De coil zelf is niet vervangbaar, maar de clearomizer wel. Als de smaak achteruit gaat of als de coil op zijn einde is kun je makkelijk het tankje vervangen. Ook is het mogelijk meerdere tankjes te hebben, zodat je verschillende smaken altijd paraat hebt. Het nadeel is wel, dat wanneer je een stapje verder wilt met het e-roken, dat je meteen een andere e-sigaret moet kopen. Er kunnen namelijk geen andere tankjes in deze e-sigaret. Het is een mooi en klein geheel. Wat een tegenvaller is, is de tank inhoud; 0,8ml. Daar redt menig damper de dag niet mee. En ook de batterij is maar 650 mAh, dat is niet veel capaciteit.

Gebruiksvriendelijk is deze e-sigaret zeker en de prijs is ook acceptabel. Ook is deze makkelijk in de hand te houden zonder dat de e-sigaret echt opvalt.

 

Eleaf iStick Basic

eleaf-istick-basic-2vape Fabrikant: Eleaf
Soort: box mod
Afmetingen: 81mm x 39,5 mm x 23mm
Vermogen: niet in stelbaar
Minimale weerstand: 0,4 ohm
Prijs e-sigaret: €40
Prijs Coils:
5 stuks voor €12
Inhoud tank:
2ml
Capaciteit batterij:
2300 mAh

In vergelijking met…

Deze e-sigaret is iets groter dan de iNano van Eleaf. En dat brengt alleen maar voordelen met zich mee. De capaciteit van de batterij is vele malen groter. En ook de tank inhoud van 2ml zorgt er voor dat je als beginner niet al te veel hoeft bij te vullen op een dag, misschien maar één keer zelfs.

Het is aan all in one e-sigaret. Dat kan ook zijn nadelen hebben. Mocht je ooit een ander tankje willen, moet je maar net er één vinden die ook in de accudrager past. De all in one box modjes hebben niet mijn voorkeur, juist omdat je op een dag misschien iets anders wilt en je eigenlijk verbonden blijft aan dit type clearomizer. Of een clearomizer nemen die ook 14 mm is.

Als je naar de prijs kijkt van deze e-sigaret en je kijkt naar een andere all in one e-sigaret zoals de Joyetech AIO boxmod, zie je dat het ook goedkoper kan. Maar dan lever je wel weer wat in op de kwaliteit.

 

Eleaf iStick Pico

eleaf-pico-2vape Fabrikant: Eleaf
Soort: box mod
Afmetingen: 70,5mm x 45mm x 23mm
Vermogen: tot 75W
Minimale weerstand: 0,1 ohm
Prijs e-sigaret: € 60
Prijs Coils:
5 stuks €15
Inhoud tank:
2ml
Capaciteit batterij:
losse accu (niet inbegrepen)

In vergelijking met…

Als we deze e-sigaret gaan vergelijken met andere startersets is er eigenlijk geen e-sigaret die het van deze wint. De e-sigaret is op alle fronten instelbaar. Zo kun je het vermogen instellen tot 75W. Natuurlijk hoef je niet meteen op 75W te beginnen, maar het feit dat je het in de toekomst zou kunnen is fijn. Ook is het mogelijk om temperatuur gecontroleerd te dampen. Nu zal je dat als beginner misschien weinig zeggen. Je hoeft deze functie dan ook niet te gebruiken, maar als je er ooit nieuwsgierig naar bent, kan het wel!

De coils zijn wat duurder dan bij andere e-sigaretten. En ook dien je bij deze e-sigaret zelf een accu los aan te schaffen. De kosten liggen rond de 7 a 12 euro. Het hangt er een beetje van af waar je de accu koopt. Het fijne is wel dat alle onderdelen los van elkaar zijn. Zo kun je makkelijk uitwisselen met andere batterijen en/of tankjes. Ook het hebben van een losse accu is fijn. Een accu gaat ongeveer een jaar mee, dan begint deze waarneembaar af te takelen. Voor een klein prijsje koop je zo een nieuwe accu en niet meteen een hele nieuwe e-sigaret. Daarnaast kun je ook meerder accu’s hebben als reserve.

Er zit ook een aiflowcontroller op het tankje. Hiermee kun je zelf de luchttoevoer instellen. Wil je meer weten over deze e-sigaret; lees dan hier mijn volledige review

 

Joyetech AIO box mod

joyetech-aio-2vape Fabrikant: Joyetech
Soort: box mod
Afmetingen: 97mm x 43mm x 23mm
Vermogen: niet instelbaar
Minimale weerstand:
Prijs e-sigaret: €30 – €35
Prijs Coils:
5 stuks €13
Inhoud tank:
2ml
Capaciteit batterij:
2300 mAh

In vergelijking met…

Qua batterij capaciteit komt deze e-sigaret hetzelfde uit de bus als de Eleaf iStick Basic. Als je deze tank vult moet dat via de bovenkant. Door de druk in tank die dan ontstaat kan het wel eens gaan spetteren als je vuurt. Deze e-sigaret is zeer makkelijk te vullen en bij de iStick Basic moet je nog een extra handeling doen. Toch kent deze e-sigaret zijn gebruiksaanwijzingen. Zorg dat de coil goed vast zit en je de tank niet te vol vult. Daarnaast heeft deze e-sigaret, in tegenstelling tot alle anderen, een kunststof body. Iets wat minder lang mee zal gaan dan een e-sigaret van RVS. Daar is de prijs ook wel naar. Houd er rekening mee dat dit echt een gebruiksartikel is.

Er is een Airflowcontroller aanwezig, deze werkt minimaal. Er zijn geen grote verschillen tussen de luchttoevoer bijna dicht en helemaal open.

De e-sigaret houdt lekker vast en de tank inhoud is goed genoeg. Meer mag ook niet volgens de Nederlandse wetgeving.

 

Joyetech AIO

joyetech-aio-tube-2vape Fabrikant: Joyetech
Soort: Pen vorm
Afmetingen: 118,5mm x 19mm
Vermogen:
Minimale weerstand:
Prijs e-sigaret: €25 – €30
Prijs Coils:
5 stuks € 13
Inhoud tank:
2ml
Capaciteit batterij:
1500 mAh

In vergelijking met…

Deze e-sigaret heeft heel veel weg van de Joyetech AIO box mod. Enkel de capaciteit van de batterij is bij deze 1500mAh. De werking is hetzelfde als de AIO box mod. Door dat er bij het verkeerd vullen van de tank een bepaalde druk ontstaat, kun je te maken krijgen met problemen. Problemen als het spetteren van de vloeistof in de mond of het heel heet worden van het mond stukje.

Het is een mooi afgewerkt pen vormige e-sigaret, ligt lekker in de hand en valt niet op. De airlfow is minimaal instelbaar. Er zit geen VW (variabel voltage) op de e-sigaret, dus het vermogen is altijd hetzelfde. Prijs/kwaliteit zit wel goed.

Mijn verdere ervaringen met deze e-sigaret kun je HIER vinden.

 

Justfog C14 en Q14 Compact kit

justfog-c14-compact-2-vape Fabrikant: Justfog
Soort: box mod
Afmetingen: 62,7mm x 34,2mm x 18,7mm
Vermogen: –
Minimale weerstand: –
Prijs e-sigaret: €27 – €30
Prijs Coils:
5 stuks €12
Inhoud tank:
1,8ml
Capaciteit batterij:
900 mAh

In vergelijking met…

Tja, moeilijke. Als je dit vergelijkt met de Justfog Q16 pen vormige, zou ik persoonlijk zeggen de Q16 heeft meer te bieden voor hetzelfde geld. De C14 en de Q14 compact set hebben beide een ingebouwde tank met een doorsnede van 14mm. Kortom, als je een andere tank erop zou willen moet je of dezelfde nemen of een tank met 14 mm kiezen.

Het verschil tussen de C14 compact en de Q14 compact is het feit dat er op de Q14 een airflowcontroller zit.

Van alle all in one box modjes vind ik deze persoonlijk het minst er uit zien qua looks. Het wattage is niet in te stellen, hetgeen bij de Justfog Q16 wel kan.

De dampproductie van deze setjes zijn wat minder dan we vinden in de Eleaf en Joyetech producten.

 

Justfog Q16

justfog-q16-2vape Fabrikant: Justfog
Soort: pen vorm
Afmetingen: 133mm x 16mm
Spanning: 3,4V – 4,4V
Minimale weerstand: 1,0 ohm
Prijs e-sigaret: €28 – €35
Prijs Coils:
5 stuks €12
Inhoud tank:
2ml
Capaciteit batterij:
900 mAh

In vergelijking met…

In vergelijking tot iedere andere beginners e-sigaret vind ik deze het beste. Het heeft van alles wat. Je kunt het vermogen instellen van de batterij. De tank heeft een aiflowcontroller om de lucht toevoer in te stellen. En je kunt hem op internet al kopen voor €28 euro. Het is een e-sigaret die ik de meeste beginners aanraad. Zo kun je spelenderwijs de functies van een e-sigaret leren voordat je bijvoorbeeld over stapt op een Eleaf iStick Pico. Het is ook een leuke e-sigaret om kado aan een roker te doen, juist omdat je niet weet wat de ander precies zoekt.

De accu heeft een capaciteit van 900mAh. Hiermee kun je waarschijnlijk net de dag doorkomen.

Justfog heeft ook de penvormige  setjes; C14, G14 e Q14. Deze werken bijna allemaal hetzelfde als de Q16, alleen hebben deze geen verstelbaar vermogen.

 

Smok Osub 40W

smok-osub-2vape Fabrikant: Smok
Soort: box mod
Afmetingen: 120mm x 35mm x 22mm
Vermogen: tot 40 W
Minimale weerstand: 0,06 ohm
Prijs e-sigaret: €55 – €70
Prijs Coils:
5 stuks € 15 – €18
Inhoud tank:
2ml
Capaciteit batterij:
1350 mAh

In vergelijking met…

De prijzen voor deze e-sigaret lopen nog al uiteen op het internet. De ene biedt ze aan voor 55 euro en weer een ander voor 70 euro. De coils voor deze e-sigaret zijn wel wat aan de hoge kant, houd hier dus rekening mee.

Deze e-sigaret bevat een interne accu, qua functies en dampontwikkeling kun je deze het best vergelijken met de Eleaf iStick Pico (€60). Enkel bij de Pico dien je zelf nog een losse accu aan te schaffen. Deze losse accu’s hebben doorgaans wel een hogere capaciteit dan de interne accu van deze Smok.

Het is een e-sigaret bedoeld om grote wolken mee te blazen. Functies om het vermogen in te stellen of te dampen met temperature control zit er allemaal op. Het display is wel wat klein. Wellicht is dit een e-sigaret die iets meer voor de ervaren damper is weggelegd. Twijfel je tussen de Pico en de Osub? Dan zou ik voor de Pico gaan. De Osub heeft dan wel de mooie looks, de Pico kan net iets meer aan.

Ook het mondstuk van de Smok Osub is erg breed, dit is bedoeld om flink wat damp naar binnen te krijgen. De aansluiting voor dit mondstuk is een de universele 510 aansluiting, dus een ander mondstukje kan er ook op.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4,50 out of 5)

Vape TCR values

Vape TCR values

Temperature Coëfficiënt Resistance ofwel TCR. Deze waarden moet je soms zelf invoeren in een mod die op temp control dampt. Wil je nu weten welke waarde er bij Ti, SS of Ni hoort? Kijk dan in onderstaande tabel.

Sommige wijken iets af van Steam Engine.

Draadsoort Temperature Coefficient of Resistance
 Ni200  0.00620
 Titanium 1  0.00350
 SS 304  0.00105
 SS 316  0.000915
 SS 316L  0.00092
 SS 317  0.000875
 SS 317L  0.00088
 SS 410  0.00155
 SS 430  0.00138
NiFe 30  0.0032
Wolfraam  0.00450
Platinum  0.00392
NiChrome  0.00040
Goud  0.00340
Ijzer  0.00500

(bron: DJLSBVapes)

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

LostVape Triade DNA 200

LostVape Triade
DNA 200

2Vape review LostVape Triade DNA 200 drie kanten

De LostVape Triade DNA 200; een mod ontworpen door Lost Vape met een DNA 200 chip van de fabrikant Evolv. De Triade is met drie verschillende lederen kleuren op de markt gekomen, en ook met een editie die een zwart soort kunststof bevat op de batterij cap.

2Vape review LostVape Triade DNA 200 drie kleuren

De bruin kleurige hebben een deel van leer. De zwarte heeft een kunststof gedeelte. Deze laatste lag mij minder lekker in de hand.

Ik heb deze LostVape Triade DNA 200 gekocht bij Just Smoke Green. Dit verliep prima. Zij hebben speciaal voor mij deze mod besteld, hetgeen zij vaker doen voor hun klanten met speciale verzoekjes.

Hier een kort filmpje van Rip Trippers over de LostVape Triade DNA 200

Er zit één klein schoonheidsfoutje aan de mod. Ik zelf heb mij er niet aan gestoord. Als je de accu’s in de mod hebt geplaatst, sluit de batterij cap niet helemaal naadloos aan. Je blijft een kleine spleet zien. In het gebruik van de mod merk je daar niets van. De batterij cap zit goed vast en rammelt niet. In eerste instantie zaten er kleine stickertjes op mijn accu’s, hierdoor ging mijn klepje helemaal niet goed dicht. Kortom het luistert best nauw. Labelen van je accu’s is een no go als het gaat om de Triade en zijn batterij cap.

LostVape Triade DNA 200 Gap in mod

 

LostVape Triade DNA 200 review by 2vape verpakkingWat zit er in het doosje

  • 1x LostVape Triade DNA 200 (zonder accu’s)
  • 1x Gebruiksaanwijzing in het Engels
  • 1x Micro USB kabeltje

Het doosje geeft al meteen aan dat het om een luxe product gaat. Het voelt smooth aan, en geeft bescherming aan de mod. Eén ding wat ik wel verwacht had, was dat er een folie over het scherm zou zitten. Dit was niet het geval.

 

Specificaties LostVape Triade DNA 200

  • Ruimte voor drie 18650 accu’s
  • Wattage bereik: 5 – 200 Watt
  • Voltage bereik: 1 – 9 Volt
  • Temperatuur bereik: 200 – 600 ºF of 100 – 315 ºC
  • Minimale weerstand bij Kanthal: 0,1 ohm
  • Minimale weerstand bij Temp Control: 0,08 ohm
  • Evolv DNA 200 Chip
  • Preheat functie (alleen bij TC)
  • Helder en instelbaar OLED display
  • Afmetingen: veelhoek; 85mm*50mm*40mm
  • Materiaal: Zink Alloy
  • Echt leer op de batterij cap
  • Magnetisch batterij cap
  • Reverse Protection: voor als je je batterijen er verkeerd om in doet
  • Vrij te downloaden Escribe Software
  • Escribe zorgt voor updates; zowel voor de software als voor de mod
  • Escribe zorgt voor meer dan 90 opties
  • Batterij Balancer; zo kun je de batterijen opladen via USB poort van de mod
  • Verende 510 aansluiting van RVS met een nikkel ‘plated’ centerpin
  • Pass Through mogelijkheid
  • Gewicht met 3 accu’s: 330 gram
  • Mogelijkheid om je eigen logo erin te zetten
  • 8 profielen waarin je je voorkeuren kunt opslaan

Ik ben vast nog een paar dingen vergeten, maar de mogelijkheden met deze mod lijken haast eindeloos.

Betreft de preheat functie; deze werkt alleen bij de temp control. Dus niet bij kanthal.

 

Menu en Functies

  • Locked mode; door 5x op de vuurknop te drukken, zet je de mod op slot. Je kunt niet meer vuren. Ook kun je via de locked mode in andere menu’s komen. Het 5x klikken kun je via de Software ook veranderen in bijvoorbeeld 3x klikken
  • Stealth mode; wanneer de mod in locked mode staat druk je de vuurknop en de omlaag(-) knop tegelijk in. Je scherm staat nu uit. Als je daarna de mod weer uit de locked mode haalt kun je dampen zonder dat je scherm oplicht. Waarschuwingen worden nog wel weergegeven.
  • Power locked mode; door de + en – knop tegelijk ingedrukt te houden, zet je de omhoog(+) en omlaag(-) knop op slot. Je kunt nu niet meer het wattage veranderen. Ook kun je via deze power locked mode in andere menu’s komen.
  • Resistance lock; Het is niet nodig bij de DNA 200 om de functie te gebruiken. Heb je dan toch een instabiele build, dan kan deze functie je helpen. Zet je mod in locked mode en druk daarna de vuurknop en de omhoog(+) knop tegelijk in. Er komt nu een slotje bij je weerstand te staan.
  • Temperature Adjust; als je met temp control dampt en je wilt je temperatuur aanpassen dien je eerst je mod in de locked mode te zetten en daarna de + en – knop tegelijk in te drukken. Vind je dit te omslachtig? Dan kun je via de software per profiel aangeven dat je de Temperatuur ‘dominant’ wil hebben. Zo kun je direct in het hoofdscherm je temperatuur aanpassen.
  • Profiles; De DNA 200 geeft je mogelijkheid om 8 profielen aan te maken. Om te switchen tussen deze profielen moet je je mod eerst in power locked mode zetten en daarna de – of + button indrukken terwijl je meteen daarna 2x klikt op de vuurknop. Met de – en + knoppen kun je nu navigeren door je profielen. Profielen kunnen enkel ingesteld worden via de software.

 

200 Watt

De LostVape Triade DNA 200 mod kan tot wel 200 watt. Natuurlijk kun je niet altijd het maximale eruit te halen, maar het kan wel. Maarrr….. niet altijd bij elke weerstand. De mod kan maar maximaal 9 Volt afgeven en heeft een ampere limiet van 50A. Hierdoor krijg je een ‘vermogens bereik’.

De minimale weerstand die je kunt gebruiken op 200W wordt bepaalt door het Ampere-limiet (50A). De maximale weerstand die je kunt gebruiken op 200W wordt bepaalt door het Volt-limiet (9V). Je kunt dus 200W dampen bij een coil met een weerstand tussen de 0,08 en 0,4 ohm in.

Via onderstaande schema kun je aflezen met welke coil je tot welk maximaal vermogen (Watt) kunt gaan.

LostVape Triade DNA 200 Datasheet

Dit schema komt van Evolv. Klik hier om naar het PDF bestand/Datasheet van Evolv te gaan.

 

Escribe DNA 200 Software

Escribe is de software die je nodig hebt voor de configuratie van de DNA 200 chip. Deze software is te downloaden op de site van Evolv. De software is in het Nederlands.

Of je pakt direct de link vanuit deze blog:

2Vape review Lost Vape Triade DNA 200 download

Update: zie reacties onder deze review voor de nieuwste Firmware

Om wegwijs te raken in de software raad ik je aan om de uitleg van Phil Busardo te bekijken. Hij heeft een driedelige review gemaakt over de in’s en out’s van de DNA 200 chip. In deel 2a en 2b gaat hij in op de software. Zijn software is al wat ouder dan de software die je nu zult downloaden. Toch wijst alles zich van zelf en is het reuze handig om te kijken. Duurt wel ca. 1 uur per deel 😉

De opties die je o.a. tegenkomt zijn:

  • Display aanpassen; qua helderheid, maar ook wat je te zien wilt krijgen op je scherm
  • Logo toevoegen
  • TCR instellingen
  • Metingen doen; wattage, temperatuur, voltage, etc
  • Profiel indelingen

En uiteraard is er nog veel meer wat je kunt ontdekken.

 

Temperature Controle en TCR

Ondertussen is het Temperatuur gecontroleerd dampen al een welbekende term. Op de LostVape Triade DNA 200 stel je de gewenste temperatuur in die de coil maximaal mag behalen. Doorgaans is dit circa 230 graden Celsius, omdat een katoenen wick niet zo heel veel meer kan verdragen. Met het wattage stel je in hoe snel je wilt dat de Triade bij de gewenste temperatuur komt. Niets nieuws.

Een andere term is TCR. TCR staat voor Temperatur Coefficient of Resistance. Bij sommige mods kun je enkel kiezen uit een bepaald draad dat geschikt is voor Temp Control. Denk hierbij aan Ti, Ni200 en SS. De weerstand coefficient is dan al door de fabriek ingevoerd. Maar niet alle SS draden hebben dezelfde coefficient. Zo heb je van SS draden verschillende versies als: SS 204, SS 316, SS 317, etc. Deze hebben ieder hun eigen weerstands coefficient. Een mod met een TCR functie staat de gebruiker toe zelf de weerstand coefficient in te voeren. Dit om het dampen nog meer te kunnen fine tunen.

De LostVape Triade DNA 200 heeft ook reeds ingestelde TCR’s vanuit de fabrikant. Toch merkte ik al snel op, dat het niet helemaal werkte. Zo had ik al snel een conflict toen ik een notch coil (SS 316L) met temp control wilde dampen. Kortom ik heb zelf alle draden die geschikt zijn voor temp control voor zien van TCR.

Evolv Escribe software

In onderstaande tabel kun je zien welke TCR’s ik hanteer. Sommige wijken iets af van Steam Engine.

Draadsoort Temperature Coefficient of Resistance
 Ni200  0.00620
 Titanium 1  0.00350
 SS 304  0.00105
 SS 316  0.000915
 SS 316L  0.00092
 SS 317  0.000875
 SS 317L  0.00088
 SS 410  0.00155
 SS 430  0.00138
NiFe 30  0.0032
Wolfraam  0.00450
Platinum  0.00392
NiChrome  0.00040
Goud  0.00340
Ijzer  0.00500

(bron: DJLSBVapes)

Dat invoeren van de TCR per draad soort kan enkel via Escribe (software). Ook is het mogelijk om via Steam Engine een CSV file te downloaden en deze te uploaden in Escribe. Ik zelf had dit gedaan met SS 316L, maar dit gaf geen bevrediging, vandaar dat ik alles maar zelf ingevoerd heb. De getallen uit bovenstaande tabel zijn slechts een benadering.

Update SS 316L en DNA 200:

notch coil vast zettenIk kreeg maar geen goed resultaat bij SS 316L. Na wat verder zoeken en testen kwam ik bij het volgende CSV bestand: DNA 200 316L.CSV

Ik gebruik zelf notch SS 316L coils. Deze hebben hele breekbare pootjes, kortom een slecht contact is zo gemaakt. Ik heb daarom twee SS 316L profielen aangemaakt in Escribe, beide wel met bovenstaande CSV bestand. Eén profiel waarbij ik mijn atty gelocked heb op 0,215 ohm (de weerstand van mijn notch coil bij kamertemperatuur) en één profiel waarbij de atty niet gelocked is. Nu damp ik de notch coils prima op TC, wat voorheen niet lukte.

 

Accu’s en opladen

De LostVape Triade DNA 200 heeft ruimte voor drie 18650 accu’s. Het plaatsen van de accu’s kan in het begin even wat moeite kosten. De verende min polen in de mod zijn vrij stug, waardoor je je accu’s bijna exact recht erin moet frutten. Ook bij het eruit halen van de accu’s dien je dit met enige oefening te doen, anders kan het zo zijn dat na verloop van tijd de coating van je accu beschadigd.

LostVape Triade DNA 200 Batterij plus poolAls je accu’s dan eindelijk op hun plek zitten, kun je het volgende probleem tegen komen; de mod geeft zeer gereduceerd verlicht display en geeft aan dat de accu’s leeg zijn. Het probleem zit hem in het feit dat de plus polen van de accu’s maar moeizaam bij de pluspolen van de mod kunnen komen. De pluspolen in de mod zitten namelijk iets verzonken. En de pluspolen van je flattop accu’s steken nu ook niet bepaald uit. Ik heb dit getest met de Sony VTC 5 en Efest 3000mAh accu’s, beide hetzelfde probleem. Uiteraard is er ook een oplossing. Je zult, als je dit probleem hebt, je accu’s moeten rond draaien. Als je de accu plaatst, draai je deze een paar keer om hun eigen as.

Todd heeft dit probleem ook opgenomen in zijn review (check vanaf 3m33):

De accu’s kunnen in de mod opgeladen worden. Er is namelijk een on board balancer aanwezig die er voor zorgt dat de drie accu’s goed worden opgeladen. Toch is het, ook volgens de gebruiksaanwijzing, raadzaam om de accu’s via een externe oplader op te laden.

Houdt er rekening mee dat je drie accu’s gebruikt die je nog nooit ergens anders voor hebt gebruikt. Deze dienen van hetzelfde merk te zijn, hetzelfde type en het liefst nog van de zelfde batch en uiteraard moeten ze genoeg ampère kunnen leveren. Gebruik de accu’s tussendoor niet los, ze gaan vanaf nu met zijn drieën in je mod en met zijn drieën in de lader. Dit ten behoeve van de levensduur van je accu’s en het veilig dampen.

 

Foto’s met verschillende RBA’s

  • VapeGeek Gemini, Ø 22mm
  • Velocity RDA, Ø 22mm
  • Mutation XL, Ø 28mm
  • Kangertech Subtank, Ø 25mm
  • Kayfun V4, Ø 22mm
  • Euphrat RDA, Ø 32,5mm

De plek waar de 510 connectie bevind loopt iets schuin omhoog. Tankjes tot 25mm kunnen mooi flush op het ‘510-plateau’. Tankjes tot 30mm lopen iets over het schuin lopende plateau, maar niet over de mod. De Euphrat (zie laatste foto’s) steekt dus minimaal uit ten opzichte van de gehele mod.

 

Mijn ervaring en conclusie

Door de review van Todd stond ik niet geheel voor een verrassing toen de LostVape Triade DNA 200 het niet meteen goed deed, toen ik mijn accu’s plaatsten. Ik paste het draai-je-accu-trucje toe en de mod deed het direct goed.

Het volgende probleempje dat zich voor deed was mijn ervaring met de temp control. Ik wilde een SS 316L coil met temp control dampen en dat ging goed mis. Wat bleek de TCR fabrieksinstellingen waren niet juist. Via Escribe heb ik dit zeer gemakkelijk aangepast.

Maar als je dan eindelijk alles onder de knie hebt, is het een wonder ding. Het ligt lekker in mijn hand. Het is een modje met wat gewicht, maar dat voelt ook weer fijn. Ook de buttons voelen lekker aan, en klikken precies goed.

De batterij cap bestaat aan de buitenkant van leer. Een krasje met je nagel of ander scherp materiaal zie je er snel op. Een paar keer er over wrijven en het verdwijnt weer op de achtergrond. Helemaal weg krijg ik het niet, maar het is niet storend. Ik denk wel dat je de Triade niet samen met een bos sleutels in je zak moet doen, wellicht dat er dan meer en diepere krasjes op komen. In dat geval… kies de zwarte versie, die is niet van leer 😉

De software…. Toen ik begreep dat je de software wel nodig hebt voor de TCR schrok ik wel even. Ik had geen zin om elke keer weer mijn PC aan te zetten als ik een minimale aanpassing had. Maar je hebt 8 opslag-menu’s waar ik makkelijk al mijn favoriete draden in kwijt kan. En het instellen er van is ook maar één keer. Het is niet zo dat ik wekelijks bezig ben met de software. De software zelf werkt ideaal en is in het Nederlands. Als je in het begin direct van start wilt met kanthal, heb je niet meteen de software nodig. Een van de grootste plus punten vind ik wel dat je in je Kanthal-profiel zomaar kan switchen naar een nikkel coil, of welk ander TC draad je ook hebt ingesteld. De Triade herkent de TC coil dan direct en gaat over op temp control. Ook een plus punt, is dat je je atomizer niet meer hoeft te locken alvorens je aan temp control begint. De DNA 200 is hier slim genoeg voor. Maar het kan nog wel.

Het is een mooie opvolger van mijn SX mini M Class. Al mijn tankjes passen er mooi op. Op een 32,5mm dripper na, maar ook daar stoor ik mij niet aan. De mod met dripper blijft gewoon goed staan, dat is wat geldt voor mij.

Ik raad deze mod een ieder aan. Ook al maak je geen gebruik van alle 90 opties die de software biedt; het is een hele fijne mod! En waar je sowieso nog een lange tijd mee uit de voeten kunt. Je kunt natuurlijk ook eerst een 40W modje kopen, daarna een 100W en dan nog geld moeten uitgeven aan goede temp control mod… of je koopt in één keer een patser als deze. Een betere chip ben ik nog niet tegen gekomen. Laat je vooral niet afschrikken door de 200W, dat de mod het aan kan, hoeft nog niet te betekenen dat je dit ook daadwerkelijk moet gebruiken.

Wil je meer weten over de DNA 200 Chip? Dan raad ik je aan om ook onderstaande YouTube film van Phil Busardo te kijken. Hierin verteld hij waarom deze chip zo fantastisch is.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)

BBC Horizon docu over E-sigaretten

In het Britse televisie programma Horizon werd de e-sigaret uitgelicht. Is het een wonder of een bedreiging luidde de titel. De aflevering is van 24 mei 2016 en duurt een klein uurtje.

Er werd al snel duidelijk gemeld dat de resultaten die momenteel gehaald worden binnen de onderzoeken naar e-sigaretten en het effect ervan gelden voor korte termijn. Niemand kan nog iets zeggen wat de effecten zijn van e-roken op langer termijn als in 20 tot 30 jaar. Puur om het feit dat de e-sigaret nog niet zo lang op de markt is.

Wereldwijd zijn in sommige landen de e-sigaret verboden, anderen laten het toe met strenge regels. Maar in Groot Brittannië willen ze het wellicht in het zorgpakket opnemen.

In deze aflevering van Horizon werden een aantal proefjes gedaan. Ze vroegen zich het volgende af:

  • Er wordt veel onderzoek gedaan naar het effect van e-roken op mensen die voorheen rookten. Maar wat is het effect van e-roken bij een persoon die nog nooit gerookt heeft? Deze vraag stelden zij, omdat overheden bang zijn dat door de komst van de e-sigaret mensen (jongeren) die anders wellicht nooit zouden zijn gaan roken, nu alsnog zouden kunnen gaan beginnen middels de e-sigaret. (gateway effect)
  • Wat werkt beter om te stoppen met roken; cold turkey, nicotine pleisters of de e-sigaret?
  • Wat is het verschil tussen de e-sigaret en de klassieke sigaret, als we kijken naar de toxische stoffen?
  • Wat doet nicotine met het lichaam?
  • Hoe zit het met passieve mee-rokers en mee-dampers, zit hier een verschil tussen?
  • De cellen in ons lichaam die o.a. helpen bij de genezing van wonden, genezen minder snel als we sigaretten roken, hoe zit het als we dampen?

Uiteraard kwam er meer ter sprake dan bovenstaande punten, hiervoor nodig ik iedereen uit om deze docu zelf te bekijken.

De antwoorden waren redelijk positief voor de e-rokers.

Korte samenvatting m.b.t. de antwoorden:

  • Het is beter om helemaal niets te dampen of te roken. In de docu komt naar voren dat iemand die nog nooit gerookt heeft en deze voor 4 weken gaat dampen er kleine verschillen duidelijk worden. Ze gaven aan dat de 4 weken test eigenlijk iets te kort is, maar dampen geeft wel degelijk effect op de longen bij iemand die nog nooit gerookt heeft.
  • Er werd een groep van 24 personen gevraagd te stoppen met roken. Zij werden in 3 groepen van 8 personen verdeeld. Elke groep moest op een andere manier stoppen met roken. Cold turkey, met nicotine pleisters en met de e-sigaret. De proefpersonen werden vooraf allemaal medisch onderzocht. Na vier weken kwam het volgende eruit: slechts 2 personen wisten te stoppen met roken via cold turkey. Bij de nicotine pleisters en de e-sigaret wisten er 7 personen te stoppen met roken. De mensen die stopten via de e-sigaret hadden aan het eind van de rit minder nicotine in hun lijf, dan bij het gebruik van de nicotine pleister. De nicotine pleister won het op zijn beurt weer van de e-sigaret wanneer het ging over het in en uit ademen van lucht door de longen.
  • Het werd al snel duidelijk in het programma dat e-roken 95% minder schadelijk is dan klassiek roken. Dit lieten ze zien in een grafiek door reeds eerder gemaakte testen. Daarnaast wordt de nicotine in ons lichaam beter opgenomen als je dit binnen krijgt via de klassieke sigaret. Het blijkt zo te zijn dat in sigaretten stoffen zitten die nicotine sneller door het lichaam laat opnemen. Daarnaast bevat een klassieke sigaret bepaalde toegevoegde stoffen die er voor zorgen dat de nicotine uit een klassieke sigaret verslavender is, dan nicotine op zichzelf. De e-sigaret bevat deze toegevoegde stoffen niet.
  • Nicotine is volgens sommige deskundige vergelijkbaar met cafeïne, als het gaat om schadelijkheid.  Het gebruik van nicotine wordt afgeraden als je zwanger bent, het kan een gevaar zijn voor de foetus. En nicotine is tot op heden niet geclassificeerd als carcinogene stof, kortom het is niet kankerverwekkend.
  • Het meeroken is uiterst slecht, het meedampen is 99% beter dan het meeroken. Het is duidelijk dat er bij het dampen een hoog percentage aerosol aanwezig is. Aerosol is een gas dat uit hele kleine druppeltjes vocht bestaat, denk aan mist en wolken. Wat de lange termijn uitkomsten zijn van het meedampen is onbekend. Dat het beter is dan meeroken is wat nu naar voren kwam uit dit onderzoek. Verder geen schadelijke stoffen (koolmonoxide) en heel weinig nicotine.
  • Ze deden een microscopische test met lichaamscellen waar een ‘breuk’ in gemaakt was. Deze breuk moest weer natuurlijk hersteld worden. In 21 uur tijd wisten de cellen onder normale omstandigheden te herstellen. Maar wanneer er een klassieke sigaret werd toepast; wilde de cellen zicht niet meer herstellen, er gingen er zelfs een hoop dood. Met de e-sigaret was er geen verschil te zien met de test uit de ‘normale omstandigheden’. Kortom e-roken had volgens dit proefje geen negatief effect op het helen van wonden in en op ons menselijk lichaam, hetgeen roken wel heeft.

DIY Tribeca Eliquid

DIY Tribeca Eliquid

IMG_20160518_141528695

DIY Tribeca Eliquid; als je het zelf kan maken, moet je het zeker niet laten. Het scheelt een hoop centen, enkel moet je even de tijd nemen om het te mengen en vervolgens een paar weken laten steepen.

Tribeca is origineel van Halo. Een fantastisch smaakje voor de liefhebber van lichte tabak en een vleugje zoet. Je houdt ervan of je vind het verschrikkelijk. Mensen rondom mij die de uitgeblazen damp ruiken, associëren het met popcorn en suikerspin.

Hieronder volgen 4 verschillende DIY Tribeca recepten die 2Vape alvast voor je heeft getest. Zoals je kunt zien heb ik van alles 30 milliliter gemaakt. Hoeveel je maakt en hoeveel nicotine je gebruikt is natuurlijk geheel optioneel. Ook het VG en PG gehalte kun je zelf aanpassen, onthoudt wel dat Halo zelf ook 50-50 VG/PG gebruikt. En als je het VG/PG gehalte aanpast, kan je smaak daarmee ook veranderen.

 

DIY Tribeca recept 1

DIY Tribeca Eliquid 02

DIY Tribeca Eliquid

  • Bron recept: Kritikalmass
  • Aroma’s gekocht bij: SaveVape
  • Aantal weken laten steepen: 8 weken (eigenlijk is 5 weken genoeg)
  • Review: Totale kosten voor deze 30ml eigen brouwsel is 2,72 euro. Kortom voor het geld hoef je het niet te laten. Maar smaakt deze ook als Tribeca? Nou nee niet helemaal. Je proeft de elementen van Tribeca er zeker in terug, maar het lijkt net allemaal in de verkeerde verhouding te zijn. Maar deze clone is totaal niet vies, verre weg van, het is zelfs best lekker. De cotton candy springt er goed boven uit, hierdoor is deze clone wel wat zoeter dan het origineel. Het is een leuke mix als je van suikerspinnen houdt. Ook de RY4 springt er goed uit, het geen je meteen aan Tribeca doet denken. Ik vind het een leuke mix en zal waarschijnlijk met een hoger VG gehalte vaker door mij gemaakt worden.

 

DIY Tribeca recept 2

DIY Tribeca Eliquid 03

DIY Tribeca Eliquid

  • Bron recept: Dampforum Marcel Loves E6
  • Aroma’s gekocht bij: SaveVape en  e-dym.pl.
  • Aantal weken laten steepen: 4 weken
  • Review: Tja… Hij komt heel dicht in de buurt en toch is er een apart verschil. Ik kan dit het beste vergelijk met een voorbeeld. Stel je gaat warme oplos chocomelk maken. Je kunt deze choco-poeder dan oplossen in water of in melk. Beide zullen de smaak van chocolademelk hebben, toch zit er verschil in beleving in. En dat is nu ook aan de hand met deze clone. Het lijkt zoveel op Tribeca, zelfs als je ze om en om proeft doen het je verbazen hoe dicht bij deze komt. Maar bij de originele Tribeca heb je iets meer nasmaak van de RY4 bij deze clone heb je meer een boterachtige nasmaak. De clone is iets romiger en heeft een veel minder lange nasmaak. Het boterachtige associeer ik met lichte karamel. Daarnaast mis je in de kloon de lichte tint van warme popcorn/ suikerspin. Het is zeker niet verkeerd, maar ook geen 100% Tribeca vanwege het botergevalletje.

 

 

DIY Tribeca recept 3

DIY Tribeca Eliquid 04

DIY Tribeca Eliquid

  • Bron recept: Dampforum Sabine
  • Aroma’s gekocht bij: SaveVape en e-dym.pl.
  • Aantal weken laten steepen: 4 weken
  • Review: Net als bij recept nummer 2 komt het lichte karamel / boter smaakje iets naar boven. Het is licht aanwezig, maar het maakt wel het verschil met het origineel. Het is voor mij een iets minder lekkere clone. Ik vind hem persoonlijk iets meer pit hebben dan nummer 2. Ook de nasmaak is iets complexer. Nog niet zo complex als bij Tribeca zelf. En door de pit is deze wat scherper dan het Origineel. Misschien had ik deze mix nog wat langer moeten laten steepen. Nee het is geen Tribeca, heeft er wel wat van weg. In de nasmaak iets zoeter dan Tribeca. Als ik zou moeten kiezen tussen recept 2 en 3…dan zou ik gaan voor recept 2. En hoe meer ik deze damp, hoe meer ik denk dat deze echt nog een tijdje moet steepen, het heeft een beetje een wrange smaak.

 

 

DIY Tribeca recept 4

DIY Tribeca EliquidDIY Tribeca Eliquid 01

  • Bron recept: SaveVape
  • Aroma’s gekocht bij: SaveVape
  • Aantal weken laten steepen: 2 weken
  • Review: De aroma (10ml) kost 4,95 euro. Ik heb slechts 1,5 ml gebruikt om 30 ml DIY Tribeca Eliquid te kunnen maken. Voor een origineel Tribeca flesje van 30 ml ben je al snel 15 euro kwijt. Dit zelfgemaakte flesje kostte mij 1,10 euro!!! Enfin de smaak; ik roep alle Tribeca liefhebbers op dit te testen. Oke als je ze direct na elkaar test merk je duidelijk de verschillen. Ze proeven niet precies hetzelfde, maar toch ben ik verkocht aan deze. Wellicht omdat het mengen ook zo lekker makkelijk is en de prijs echt een koopje is. Advies is 3% tot 5 % aroma te gebruiken. Ik raad 5% aan! Daarnaast heb ik deze clone ook nog gemaakt met 75% VG (ipv 50%) en dan krijg je mooiere wolken en een wat zachtere damp, heerlijk! En wanneer ga je nu de clone en het origineel hele dagen om en om dampen? Precies, gewoon overstappen naar de clone versie.

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5 votes, average: 3,40 out of 5)

Joyetech eGo AIO review

Joyetech eGo AIO review

Joyetech eGo AIO is een kleine smalle e-sigaret met een tank inhoud van 2 ml. AIO staat voor All In One. En dat is het ook precies…op de e-liquid na.

Joyetech eGo AIO review

In de verpakking vinden we:

  • 1 x eGo AIO
  • 2 x SS316 0,6 ohm coils
  • 1 x Oplaad USB kabel
  • 1 x Korte handleiding
  • 1 x extra kunststof drip tip (op de AIO zelf zit een anti spit back drip tip)
  • 1 x echtheid authenticatie papiertje met scratch code

Op het internet kun je alle ins en outs over dit kleine ding te weten komen. In deze Joyetech eGo AIO review ga ik het slechts over mijn ervaring hebben. Hoe je de e-sigaret vult, oplaad, coil verwisseld of een ander kleurtje instelt is heel makkelijk in de gebruiksaanwijzing te vinden.

Het gebruik

Ik heb de coil geprimed zoals aangegeven in de handleiding. Dit houdt in dat je 5 a 6 druppels e-liquid in je nieuw coil laat lopen, dit voorkomt dry hits. Vervolgens monteer je de coil zodanig dat er geen spleet meer zit tussen de coil en de topcap in. Mocht je dit niet goed doen, heb je kans op borrelen en sputterende situaties.

Vervolgens vul je de tank tot het max. streepje. Op de dual color uitvoering van de AIO is dat het punt waar de twee kleuren in elkaar over gaan. Je hoeft niet te proberen het voller te gooien, dit zorgt voor lekkage en plakkende handen.

Dan is de AIO gereed voor het dicht draaien. En precies in deze handeling, kan het fout gaan. Als je de AIO niet dicht draait op de juiste manier, krijg je veel spit back (spetters in de mond), geborrel en kan het zo zijn dat je mondstuk super heet wordt.

De ervaring

De eerste keer dat ik de AIO gereed had ging het eigenlijk direct fout. Veel geborrel, spit back en een gloeiende drip tip. Ik was not amused. Andere coil er in gedaan, ging 5 hijsjes goed maar daarna dezelfde problemen. Op internet las ik hier en daar dat sommige ook last hadden van borrelen alleen dat dit verdween nadat de coil een beetje was ingewerkt. Bij mij ging het niet weg, het werd alleen maar erger. Op een gegeven moment borrelde de AIO zo erg dat de coil verstopt was met e-liquid en het net leek alsof ik de e-sigaret vacuüm zoog. Dit kan niet waar zijn dacht ik. Arme beginners, je zou maar willen stoppen met roken en dan dit voorgeschoteld krijgen.

Na heel vaak de AIO weer droog te hebben gemaakt en het weer getest te hebben, kwam ik er achter dat het zit in de manier van dichtdraaien. En uiteraard in combinatie met hoe vol je de tank vult en of de coil wel of niet goed aangedraaid is.

Als je de tank gevuld hebt tot het max. streepje, en je coil goed vast zit (niet strak strak, maar goed genoeg)… dan draai je de tank dicht en probeer je zoveel mogelijk de topcap ring (airlfow ring) naar beneden te drukken. Anders verwoord; je probeert zoveel mogelijk gebruik te maken van de kindersluiting-functie-ring. Kortom je drukt goed je topcap tegen je tank aan, houd de topcap stil en draai vervolgens de tank/e-sigaret vast aan de topcap. Hierdoor houd je de airfholes continue dicht. Althans dat probeer je, want je moet toch een keer overpakken.

Met dat je namelijk de tank dichtdraait ontstaat er een druk in de tank, de liquid zoekt een weg naar buiten. En dit zou kunnen door de airholes. Door deze dicht te houden tijdens het dichtdraaien voorkom je dat de liquid op plaatsen komt waar het niet moet zijn. Dit voorkomt borrelen, spetteren en het heet worden van de drip tip.

Wat deed ik dus eerst verkeerd; ik drukte niet hard genoeg de topcap ring naar beneden als ik de tank dicht draaide. Eigenlijk deed ik het niet verkeerd, want zo krampachtig als ik het nu moet doen, slaat ook nergens op.

De ene heeft het wel, de andere niet…

Waarom sommige mensen er juist wel last van hebben en andere niet is voor mij een raadsel. Ik denk omdat sommige van nature al veel meer druk zetten op de topcap bij het dichtdraaien. Ik heb niet kunnen ondervinden of het aan de liquid lag (VG gehalte).

Ook zou het kunnen zijn dat de ene AIO e-sigaret meer speling heeft op de airflow ring dan de andere.

Feit blijft dat het een probleem is bij sommige en dus ook bij mij.

Oplossing

Een oplossing kan zijn om de top cap eraf te halen, de coil te drogen, het mondstukje uit te blazen en alles weer in elkaar te zetten.

Wat je ook kunt doen is zwaaien met je AIO. Je neemt de AIO stevig in de hand met het mondstuk naar boven en je zwaait hard met je arm. Zo zwaai je de druppels eruit. Doe dit wel met enige snelheid en kracht. Hierna kun je gewoon weer vrolijk verder dampen.

Het heet worden

Bij mijn exemplaar is het zo dat de AIO eerst borrelt, dan spettert en dan erg heet wordt. Ik heb het niet over een normale cyclus van warm worden, nee echt super heet. Mocht dit nu ontstaan, dan moet ik de AIO open draaien en zorgen dat ik dit op de juiste manier weer dichtdraai. Hiermee neemt het borrelen af maar het heet worden blijft. Daarom is enkel het open en dicht draaien niet voldoende. Je zult de coil ook los moeten draaien en deze boven op droog moeten maken, evenals het aansluitingspunt waar je coil tegen aankomt. Blaas je topcap desnoods even helemaal liquid vrij door in de drip tip hard te blazen. Uiteraard als de topcap los van de tank is. Als de topcap, airflow ring driptip, alle gaten en de coil droog zijn, kun je pas de tank op de juiste wijze dicht draaien.

Het verwisselen van de coil terwijl er binnen in de airflow ring van de top cap nog e-liquid zit, geeft geen verbetering. Want als het gedonder is begonnen, kom je er haast niet vanaf.

Conclusie

Als ik heel eerlijk ben; ik vind het een rot ding in gebruik en zou mijn exemplaar dan ook zeker geen beginner aanraden. Het mag dan wel childproof en leakproof zijn; beginnerproof is het duidelijk niet.

Het was voor mij in het begin onaangenaam, eigenlijk gewoon niet dampbaar.

Nu ik het dan eindelijk het krampachtige ‘nieuwe dichtdraaien’ onder de knie heb, kan ik eindelijk lekker dampen op de Joyetech eGo AIO. Het duurt even voordat de smaak van je liquid goed door komt, omdat er een redelijk fabriekssmaakje aan de coil zit. Eenmaal een halve tank verder is de smaak goed en kun je lekker dampen.

De damp ontwikkeling is precies zoals je verwacht bij een wat kleiner model e-sigaret. Het vullen gaat ideaal, geen kleine vulgaatjes, maar gewoon een groot gat waar elke pipet of flesje inpast. Ook is het formaat heel mooi en vuurt deze lekker.

Ik raad dit product zoals ik het heb ondervonden niet aan, aan beginners die nog nooit een e-sigaret hebben aangeraakt. Je zal maar net deze problemen hebben en er niet uit komen.

Wie raad ik het dan wel aan? Ja eigenlijk niemand, de nadelen zijn groter dan de voordelen. Want ook al draai je de AIO ‘perfect’ dicht, kans dat er net op het verkeerde moment toch de airholes iets open gaan, is groot. Het is mij allemaal iets te omslachtig. Het plug and play verhaal is een beetje verloren gegaan mijn inziens.

Hopelijk heb je wat gehad aan deze review! Veel succes met de AIO en vape on!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (8 votes, average: 3,75 out of 5)

Unicornmilk Cuttwood

Unicornmilk Cuttwood

review by 2Vape

Unicornmilk – Cuttwood; een premium e-liquid met een premium prijsje. Je betaalt al snel boven de 20 euro voor een flesje van 30 ml.

Cuttwoon Mothers Milk by 2Vape Naam: Unicorn
Merk: Cuttwood
Winkel: E-wolk.nl
PG/VG: 30% PG — 70% VG
Nicotine: 3 mg
Inhoud: 30ml
Prijs: 22,99 euro
Aantasting in tank? Nee

 

Doordat ik er veel positieve verhalen over heb gehoord is het nu dan ook echt tijd dat ook ik eens de Unicorn Milk van Cuttwood eens ga proberen. Zoals altijd zijn de e-liquids van Cuttwood verpakt in een glazen flesjes van 30 milliliter en bevat dezen een pipet.

Onlangs het ik de Gemini en de Griffin ook aangeschaft bij E-wolk. Ik ga de Griffin gebruiken voor de Unicorn milk test. Dit omdat deze net iets beter de smaak weergeeft dan de Gemini.

De kleur is geel, het licht nog net niet op. De geur ruikt naar appeltjes, zure matjes en chemische zoetigheid.

Het is een zachte custard smaak met een zeer aanwezige zoete nasmaak. Nu ik de beschrijving van de verkoper erbij pak, zie ik dat het ook de smaak van aardbeien moet bevatten. Het is een-nu-je-het-zegt-momentje. Maar dan wel de chemische aardbei, geen net uit de tuin geplukt rode kanjer. Ik bleef maar denken aan zure matjes, die dan niet zuur maar zoet zijn.

Het custard gehalte is wat eigenlijk ‘fresh creams’ zou moeten heten.

Het is niet mijn ding deze Unicornmilk van Cuttwood. Maar ik kan goed begrijpen dat custard/creamy liefhebbers hier water van in de mond krijgen. Want het is wel een heel goed gemixt liquidje.

 

Getal tussen de 1 en 10. Waarbij 1 = niet aanwezig, en 10 = wel aanwezig.
Het is geen cijfer als in een rapport het is slechts mijn persoonlijke waarneming.

Damp: 9
Gier: 2 (op 3ml/ml)
ADV:  Voor mij niet, maar weet zeker voor andere die van lichte custard houden, zeker weten wel!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4,50 out of 5)

Do’s and Dont’s ecig batterijen

Do’s and Dont’s e-sigaret batterijen

Vape-Design-Batt-do's-and-dont's

 

De batterijen die worden gebruikt bij het elektronisch roken zijn in de meeste gevallen Li-ion batterijen. We noemen ze batterijen, terwijl accu een betere term zou zijn. Een batterij is doorgaans slechts bedoeld voor eenmalig gebruik; d.w.z. deze is volgens de norm niet oplaadbaar. Een accu daarin tegen is wel oplaadbaar. Maar laten we hier niet teveel woorden vuil gaan maken. Als jij het een batterij wil noemen of juist een accu, alle dampers weten toch wel waar je het over hebt.

Hoe veilig zijn de batterijen die we gebruiken? Gebruiken we ze wel op de juiste manier? Welke batterij hebben we nodig bij subohmen? Kortom we gaan eens wat dieper in op de voedingsbron van ons dampertje. Tijd voor de Do’s and Dont’s e-sigaret batterijen.

 

Li-ion

smiley-battLithium Ion batterijen worden tegenwoordig in veel elektronica gebruikt. In laptops, mobiele telefoons en ook in elektronische sigaretten. Dit heeft te maken met de voordelen die Li-Ion te bieden heeft:

  • Hoge energiedichtheid
  • Lage zelfontlading
  • Geen geheugeneffect; je kunt ze opladen ook als ze niet helemaal leeg zijn. Ook hoeven ze niet helemaal vol geladen te worden.
  • Milieuvriendelijker dan andere batterijen.
  • Lange levensduur.

Kortom; ze kunnen veel energie leveren en dit enige tijd volhouden. Ze hebben een lange levensduur, oplaadbaar en makkelijk in gebruik.

En natuurlijk hebben Li-Ion batterijen ook nadelen:

  • Hogere kostprijs.
  • Kunnen niet tegen diepontlading (nooit lager dan 2.8 Volt).
  • Verval begint meteen nadat ze van de fabriek afkomen.
  • Kans op ontploffing en brand door extreme belasting. Voorkom dit door altijd de juiste lader bij de juiste batterij te gebruiken. En gebruik alleen de juiste batterijen voor je damper.

Maar met de juiste apparatuur en kennis gebruikt, zijn deze batterijen zeer betrouwbaar en veilig.

 

Ego Batterij

5. batterij uiterlijk met logoDe eGo batterij is de meest gekozen beginners batterij. Deze komt voor in allerlei kleuren, maten, en verschillende mAh. Ook worden er door verschillende fabrikanten eGo batterijen geproduceerd. eGo zegt niets over het model batterij, het zegt iets over het schroefdraad op de batterij.
eGo was in beginsel een merknaam van de fabrikant Joyetech. Uiteindelijk is de merknaam een soort standaard g5. batterij aansluitingeneworden. Alles wat eGo is, past op elkaar. Het is als Lego, maar dan zonder de ‘L’. eGo geeft een bepaalde maatvoering aan binnen de elektronische sigaretten. Veel fabrikanten gebruiken deze maat-voering, waardoor de consument niet altijd gebonden blijft om bij één en dezelfde fabrikant te blijven.

 

 

Losse Accu’s 18650, 18350, 26650??

batterijen-afmetingen

Los van de e-sigaret pennen die we kennen zoals de ego modelletjes, maar ook de kleine geavanceerde e-sigaretten met een ingebouwde accu, bestaan er ook grote e-sigaretten waar de gebruiker zelf een losse accu in moet doen. Zo’n accudrager wordt een mod genoemd.

Er zijn verschillende maten losse li-ion accu’s. En ze worden gekenmerkt door een reeks getallen. De meest voorkomende zijn: 18650, 18350 en 26650. Maar ook 16650 en 18500 kun je nog wel eens voorbij zien komen.

De eerste twee getallen zeggen iets over de diameter van de accu. Het is de maat in millimeters. De twee daar opvolgende getallen zeggen iets over de lengte van de accu, ook in millimeters. Tot slot eindigt het getal op een 0. Dit staat voor het feit dat het een cilindervormige accu betreft.

Als je een losse accu gaat aanschaffen is het dus goed om te weten welke maat je nodig hebt.

 

Button of Flat top

button-flattopIn de praktijk kom ik heden ten dagen alleen nog maar modjes tegen die gebruik maken van flat tops. Button tops gebruik ik zelf al twee jaar niet meer. In het verleden had ik nog wel eens een mechanische mod, waarbij ik echt een button top nodig had, anders vuurde deze niet. Maar wat is nou het verschil?

Een button top batterij heeft op de plus pool een nippel zitten. Net zoals je gewend bent bij een klassieke penlite. Dit kan wel eens net de extra millimeter zijn die de mod nodig heeft om goed contact te maken.

Flat top batterijen hebben die niet. Zij zijn aan beide kanten plat. Toch kun je het verschil zien tussen de negatieve en de positieve pool. De positieve pool heeft namelijk een kleinere metalen cirkel dan de negatieve pool.

Tegenwoordig zit je met een flat top batterij altijd wel goed. Twijfel je of jouw mod nu een flat top of een button top batterij nodig heeft? Vraag de specificaties op bij de verkoper van jouw mod. Die weet wel welke accu het beste bij jou mod past.

Voor alle ego-gebruikers, dit is natuurlijk niet voor jullie van toepassing.

 

Specificaties van de batterij

Alle li-ions hebben een nominale spanning van 3,7 volt. Dit houdt in dat er in rust een gemiddeld spannings verschil van 3,7 volt is tussen + en – pool.

Dan hebben naast het voltage nog twee belangrijke dingen die we willen weten van de batterij, namelijk; mAh en Ampere

Het mAh zegt iets over de capaciteit van de batterij. mAh staat voor milli-Ampère-hour. In de praktijk betekent dit; Hoe meer mAh’s een batterij heeft, hoe langer het duurt voordat je deze weer op moet laden.

subohmAmpère zegt iets over de stroom die een batterij kan leveren. Dit is voor subohmers (dampen met een weerstand lager dan 1,0 ohm) een belangrijk punt. Als subohmer zoek je altijd een batterij die veel Ampère kan leveren. Maar wat is veel Ampère? Boven de 20 Ampère, is veel Ampère. Batterijen die 20 Ampère of meer kunnen leveren zijn de zonaamde High Drain Accu’s.

Batterijen met een heel hoog mAh en een heel hoog amperage ga je dus niet vinden. Je kiest of voor grote capaciteit of voor krachtigere mod. En uiteraard kies je altijd voor veiligheid!

Meer weten over natuurkundige begrippen zoals volt, watt en ampère? Check: E-sigaret begrippen Volt | Watt | Ampere

 

Het opladen van de batterij

4. opladen batterijHet opladen van de batterij doe je altijd met de opladers die daar voor bedoeld zijn. Of het nu gaat om een ego batterij of een losse batterij voor in je mod, veiligheid voorop! Voor het laden van losse batterijen maak je gebruik van externe laders zoals Nitecore of Xstar. Dit zijn opladers speciaal bedoeld voor Li-ion batterijen. Uiteraard kun je ook een mod hebben, waarbij je met een USB kabel de batterij kunt opladen. Vaak gaat dit wel wat minder snel.

ego-opladenHet opladen via een USB kabel kan via de pc, in de auto en met een stekkerblokje. Gebruik nou niet de stekkerblok van je Ipad, die is namelijk iets te krachtig voor je e-sigaret. Neem een stekkerblokje mee uit de dampwinkel of kijk goed naar de specificaties van je batterij en die van je stekkerblokje. Output van 5V en 1A is meestal wat je nodig hebt.

De eerste keer dat je je batterij oplaadt doe je dat iets langer dan normaal. Je zorgt dat de batterij helemaal vol is, voordat je deze gebruikt. Daarna maakt het allemaal niet meer uit hoe lang je je batterij aan de lader hangt.

Zorg dat altijd de contactpunten van je batterij droog en schoon zijn. Zowel voor het opladen als bij het gebruik.

 

Het ontladen van de batterij

Het ontladen van de batterij is niets anders dan het gebruik maken van de batterij waardoor de batterij leeg raakt. Hierbij geldt; gebruik de batterij waar deze voor bedoeld is.

Niet alle verdampers kunnen op alle batterijen. Dit is niet enkel vanwege de aansluiting maar ook het feit dat sommige batterijen krachtiger zijn dat een verdamper aan kan. Dit heeft onder andere te maken met de weerstand van je coil. Vraag om advies bij de verkoper als je hier niet tot nauwelijks verstand van hebt. Doorgaans mag men er van uit gaan dat e-sigaretten die als set verkocht worden de juiste combinatie zijn van batterij en verdamper.

Een li-ion batterij mag niet te diep ontladen worden. Als dit gebeurd, wil deze niet meer opladen en is dus rijp voor de lege-batterijen-bak. Gelukkig zijn bijna alle soorten e-sigaretten batterijen tegen beschermd, op één categorie na; de mechanische mods.

De volledig mechanische mods hebben geen regelelektronica waardoor er niet aan gegeven wordt dat de batterij leeg is. De gebruiker merkt meestal zelf wel wanneer er niet meer genoeg damp van zijn apparaat komt.

Over het algemeen wil je je accu niet leger laten lopen dan 3,4 a 3,2 volt. Onder de 3,2 volt heb je dus kans dat je accu niet meer wil laden.

Voor alle andere e-sigaretten batterij geldt: Geven ze aan dat de batterij leeg is? Of gaan ze vanzelf uit? Ga dan niet kosten wat het kost er nog en hijsje eruit proberen te krijgen, dat bevorderd de levensduur van je batterij niet.

 

De levensduur van de batterij

Bij de batterijen van e-sigaretten is het hetzelfde als bij de accu’s van laptop’s, camera’s en gsm’s; het houdt een keer op. Dat gebeurd niet van de één op andere dag. Er komt een moment dat je merkt dat je e-sigaret niet meer zo lang mee gaat op de dag als toen je deze kocht.

Het verschilt per merk, soort en grootte hoe lang je batterij mee gaat. Sommige doen er een jaar mee, andere hebben na een half jaar al een nieuwe batterij nodig. Dit is geen kwestie van garantie, dit is het standaard verloop wat bij een li-ion batterij hoort.

Kleine batterijen kunnen ongeveer 200 tot 250 oplaadcyclussen mee. Terwijl wat grotere e-sigaret batterijen wel 300 tot 350 oplaadcyclussen mee gaan.

Om de levensduur van je batterij te bevorderen doe je er goed aan je batterij goed droog en schoon te houden. Let dus op als je een lekkage hebt gehad, het zou zomaar doorgelekt kunnen hebben op je batterij.

 

Aanschaf van de batterij

Naast dat e-sigaretten in complete sets verkocht worden, kun je de onderdelen ook los aanschaffen. Zo ook de batterij. Je kunt hierbij dezelfde batterij kopen als die je al had, maar je zou ook een andere keuze kunnen maken. Waar kun je dan allemaal op letten bij de aanschaf?

Met betrekking tot interne batterijen:

  • Kleur; een leuk kleurtje onder aan je verdamper is altijd leuk! Maar de meeste bladeren wel af na verloop van tijd. RVS batterijen hebben dit verschijnsel niet.
  • Formaat; zowel de penvormige als de boxvormige batterijen zijn er in diverse maten. Een grotere batterij kan vaak duiden op meer mAh’s.
  • Feeling; je wilt natuurlijk wel dat je batterijtje lekker in de hand ligt. En dat je makkelijk met je duim of vinger bij de vuurknop kan.
  • Vuurknop; drukt deze lekker genoeg in?
  • Gewicht; vele boxmods kunnen soms een verrassend gewicht met zich mee dragen.
  • mAh’s; hoeveel capaciteit is vereist? Dit hangt ook samen met het formaat.
  • Ampere; ga je subohmen met je nieuwe set? Dan is het handig om zo hoog mogelijk Ampere uit te kiezen.
  • Minimale weerstand; als je gaat subohmen wil je ook dat je batterij wel de lage weerstand van je coil accepteert. Een batterij die een weerstand onder de 1 ohm niet kan vuren, is natuurlijk niets als je wilt subohmen.
  • Aansluiting verdamper; veelvuldig komen de ego en 510 aansluiting voor. Let er dus op wat voor aansluiting je verdamper heeft en of het wel compatible is met je batterij.
  • Aansluiting oplader; de steeds veel voorkomende manier van je batterij opladen gebeurd middels een micro USB poortje dat op je batterij zit. Hiermee kun je dampen en laden tegelijk. Maar ook de ouderwetse manier van opladen komt nog voor, vooral bij kleine batterijen; de kabel waar aan je je batterij moet draaien.

En er zullen nog meer dingetjes zijn die mee wegen bij het kopen van een nieuw batterijtje. Bij de aanschaf van een losse accu zijn er minder opties waar je op hoeft te letten. De kleur maakt inprincipe niet uit, en aan formaat heb je ook niet dezelfde brede scale als bij de interne batterijen.

Waar let je op bij de aanschaf van een losse accu / batterij

  • High Drain; ga je er mee subohmen of niet? Dat is een vraag die je als eerste moet stellen. Als je gaat subohmen richt je je enkel op de accu met 20 Ampere of hoger.
  • mAh’s; hoe meer mAh’s, des te langer je met een accu kan doen voordat deze weer opgeladen dient te worden.
  • De maat; 18650 is de meest voorkomende, maar ook 26650 en 13650 komen met regelmaat voor.
  • Flat top of Button top; de buttons komen niet meer zo vaak voor. Een enkele mechanische mod heeft ze nog nodig.
  • Li-ion; wees er zeker van dat het een li-ion accu betreft.

 

Los van de punten die hier boven beschreven staan, is het ook van belang dat je let op de verkoper. Zorg er voor dat je bij een specialist je batterijen koopt en niet van een tjappielappie die niet weet waar hij het over heeft bij een stoffig marktkraampje.

 

Serie en parallel

Als er in een MOD twee of meer batterijen gaan, dan is dit om een van de volgende twee redenen:

  1. Om de totale capaciteit (mAh) te vergroten; de e-sigaret gaat langer mee, voordat deze weer opgeladen dient te worden.
  2. Om de totale spanning (Volt) te verhogen; de e-sigaret kan meer vermogen (Watt) leveren.
  • Batterijen die in serie worden aangesloten hebben een hogere spanning.
  • Batterijen die parallel worden aangesloten hebben meer capaciteit.

Het is niet zo dat de gebruiker bepaald hoe de batterijen worden aangesloten. Dit heeft de fabrikant vooraf bepaald en verschilt per type MOD. Verkeerd plaatsen van de batterijen kan schade veroorzaken aan de batterijen en de MOD.

serie-altijd-bij-elkaarBatterijen die in serie geschakeld staan hebben een lastiger leven. Tenslotte moet de capaciteit van de andere batterij ook door de eerste batterij heen. Het is sterk aan te raden om de batterijen die in serie geschakeld staan als paar te beschouwen, een getrouwd stel. Zorg er altijd voor dat deze gelijktijdig en nieuw worden aangeschaft, het liefst uit dezelfde fabricage batch. Ze zullen samen gebruikt worden in de MOD en samen opgeladen worden in de lader. Kortom deze batterijen dienen altijd bij elkaar te blijven en niet tussendoor los van elkaar gebruikt te worden.

Worden er batterijen in serie geschakeld die niet van hetzelfde merk, type, capaciteit, slijtage en leeftijd zijn, dan bestaat het risico op overbelasting van één van de batterijen, want minimaal de levensduur verkort.

In serie geschakelde accu’s, blijven de rest van hun levensduur bij elkaar. Tegelijk opladen en tegelijk ontladen.
Het is aan de gebruiker dus even nagaan wat de wensen zijn. Voor parallel gelden andere gemakken dan bij serie. Het bewust en veilig omgaan met accu’s blijft in beide gevallen hetzelfde.

 

Onderhoud van de batterij

8. lekkage af doenVoor het optimale gebruik van een accudrager is het van belang deze en de contactpunten schoon te houden. Ook uit hygiënisch oogpunt kan het schoonmaken natuurlijk geen kwaad. In sommige gevallen kan het zelfs de levensduur van de batterij verlengen. Denk bijvoorbeeld aan kortsluiting door vocht. Het maakt niet uit om welk type accudrager het gaat, ze zijn allemaal schoon te maken. Ook verder onderhoud is van belang, zoals het opladen op de juiste wijze.

Maak de schroefdraden dagelijks schoon met een droge doek of tissue. Zowel in het schroefdraad als daar buiten. Herhaal dit tot dat de schroefdraden geen zwart meer afgeeft.

Bij lekkages aan de elektronische sigaret altijd de batterij controleren. Vooral in het schroefdraad kan wel eens een druppeltje vocht terecht gekomen zijn, dat met het blote oog niet direct te zien is.

Om schade te voorkomen, altijd na een lekkage met een tissue even controleren of de accudrager en schroefdraad nog droog zijn.

 

Defecten bij de batterij

Als het lampje of ledje van de accudrager het nog wel doet, maar er is geen dampproductie? Dan kan het zijn dat niet alles goed aangesloten is. Of dat het probleem zich in de tank of cartridge bevindt. Bijvoorbeeld een kapotte coil, atomizer of een lege cartridge.

Als het lampje of ledje van de accudrager of batterij het niet meer doet, een andere kleur aan geeft of meerdere malen knippert, dan kan het zijn dat de batterij dient opgeladen te worden.

In sommige gevallen moet een batterij eerst uitgeschakeld worden, voordat deze opgeladen kan worden. Dit is uiteraard allen mogelijk bij batterijen die uitgeschakeld kunnen worden.
Laadt de batterij niet meer op? Onthoud dan goed dat dit niet alleen aan de batterij hoeft te liggen. De lader kan ook defect zijn.kapotte-batterijen

Ben je er zeker van dat je batterij defect is, of heeft deze zichtbare schade opgelopen aan de buitenkant. Neem het zekere voor onzekere en gebruik de batterij niet meer. Kies altijd voor veilig dampen!

 

Bewaren en vervoeren van de batterij

batterij-in-de-zonHet bewaren van je batterij of mod doe je niet in de volle zon. Ook niet op een zomerdag in de auto laten liggen of op de vensterbank voor het raam. Batterijen dienen koel en droog bewaard te worden. Kamertemperatuur is ook goed.

Een batterij die te heet wordt, kan kans geven tot explosie. Een batterij die te nat wordt, kan zorgen voor kortsluiting. Het geen weer zorgt voor een defecte batterij.

Het is raadzaam om je batterij altijd te ‘locken’ of uit te zetten als deze in de tas of broekzak gaat. Hiermee voorkom je dat deze per ongeluk vuurt terwijl dit niet de bedoeling is.

Ga je met het vliegtuig? Dan moeten je batterijen altijd in de handbagage. Tenminste bij de meeste maatschappijen. Zorg ervoor dat je je losse accu’s altijd verpakt dat deze niet in contact kunnen komen met andere spullen in je handbagage.

b-atterij-nooit-los-in-zakHet is sowieso aan te raden losse accu’s nooit los in de tas of zak mee te nemen. Zeker niet als er andere voorwerpen van metaal in dezelfde zak zitten. Denk hierbij aan kleingeld en sleutels. Kortsluiting is snel gemaakt!

Ze verkopen in diverse shops handige silconen sleeves voor je losse accu.

Weggooien van de batterij

Alle batterijen die gebruikt worden voor e-sigaretten mogen weg gegooid worden in de lege-batterijen-bakken. Ze kunnen als gewone penlite’s beschouwd worden als het om afval gaat.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 4,00 out of 5)