E-pipe Mini

E-pipe Mini

IMAG2614

Website winkel: n.v.t
Soort: E-pipe
Type: Clearomizer / mech mod
Batterij: 18350 (flat & button top)
Inhoud: 2,5ml
Aansluitingen: 510
Materialen: Chroom

Inleiding

Deze e-pipe komt nogal veel voor op de markt. Voor verschillende verkoopsprijzen kun je al in bezit zijn van dit van chroom gemaakte dampertje. Als we een snelle blik werpen, zien we dat het een mechanische verdamper betreft. Toen ik nog een keer goed keek, zag ik geen high drain batterij in het pakketje zitten. Kortom alle alarmbellen gingen af. Deze review zal dan ook niet gaan over hoe deze MOD in gebruik is, maar waarom deze juist NIET in gebruik zou moeten zijn.

Verpakking

  • e-Pipe bodyIMAG2613
  • Protank II achtige tank
  • 2 extra coils
  • 2x 18350 accu’s
  • Oplader
  • gebruiksaanwijzing

Gebruik

De gebruiksaanwijzing zegt precies hoe je de batterij in de e-Pipe krijgt, hoe je vervolgens het tankje vult en deze monteert aan de e-Pipe. De e-Pipe body is van Chroom, iets wat niet mijn favoriet is. Het geheel ligt lekker in de hand. De fire button zit op de juist plaats, alleen deze vuurt niet echt vloeiend. Als ik dan de batterij in de e-Pipe monteer, dan klikt het allemaal al een stuk beter.

De e-Pipe heeft een 510 aansluiting en is niet voorzien van eGo. In de batterijcap zit een klein gaatje; de venthole (ontluchting) voor de batterij.

Eerlijk is eerlijk, het is een leuk ding als je het van een afstandje bekijkt en hij ligt heerlijk in de hand. De fire button werkt ook normaal zodra er een batterij in zit. En toch krijg ik er de bibbers van. Want hoeveel Ampere kan dat batterijtje eigenlijk aan? Hoeveel ohm is mijn bijgeleverde coil? Kan ik zomaar mn kayfun met een 0,5ohm coil er ook op zetten? Het past allemaal wel op die 510 aansluiting.

We kijken nog even verder…

IMAG2634Het tankje, dit is gelijk aan de Protank II van Kangertech maar dan een hele duidelijke clone. En deze bevat ook iets andere coils. Het vullen en gebruik gaat wel op dezelfde manier. De bijgeleverde coil in de tank heeft een weerstand van: 3,7 ohm (??!) Het zal waarschijnlijk ook wel moeten. Want wat heeft die accu nu te bieden. Op de accu staan wat gegevens die we misschien terug kunnen vinden op internet. Zodat we weten hoeveel stroom deze accu maximaal kan leveren.

IMAG2635De body is al besproken, enkel de binnenkant doet mij nog wel even stil staan. Aan de binnenkant loopt een dun draadje, wat met een dotje lijm vast zit aan de wand van de e-Pipe. Blijkbaar geen Full Mech.

De oplader is al helemaal een no-go. Deze past niet in geaarde stopcontacten, want daar zijn z’n pootjes tekort voor. In mijn huishouden heb ik dus niets aan deze oplader. Helaas!

We gaan het aan de expert vragen wat hij er van vindt! Mijn broer Alex van SamsonElectronics houdt zich bezig met alles waar een IMAG2615stekker aan zit. Wellicht dat hij wat advies kan geven omtrent deze e-Pipe.

 

Korte conclusie:
Dampen met meegeleverde accu: kan met een coil van 2,50 Ohm of hoger
Dampen met betere accu’s: kan met een coil van 1,85 Ohm of hoger
Kortom: Elke mech MOD heeft zijn ‘gevaarlijke kant’, maar deze mech MOD is juist zo gevaarlijk geworden door de onjuist meegeleverde batterijen en de foutieve accu-lader. Daarnaast is dit geen FULL MECH, nog een extraatje om op te letten. De bijgeleverde accu is een no-go.

Lees hier onder het hele rapport van Alex:

E-pipe Mini – Klein elektrotechnisch onderzoek door Alexander Samson – Samson Electronics Service

De E-pipe Mini is een e-sigaret in de vorm van een soort T-stuk, of met enige creativiteit lijkt het ook op een pijp.

foto1

Hieronder mijn bevindingen:

De batterij.
De batterij is van het soort 18350 3,7V, 900mAh, Li-Ion. Het merk is ‘OAK’, maar daarmee is ook alles gezegd. Er zijn geen datasheets te vinden van deze cellen zonder uitgebreid te zoeken en mogelijk bellen naar fabrikanten.
Zonder datasheet moeten we er van uitgaan dat de cellen met 1C mogen worden ontladen, met een max van 2C piek. In werkelijkheid zal dit iets hoger liggen, maar zonder gegevens moeten we deze ‘vuistregel’ hanteren.
Nominaal mag er dus 900 mA getrokken worden uit deze cellen, met een piek af en toe van max 1800 mA. Een elektronische sigaret teert voornamelijk op de piekwaarde, vanwege het incidentele karakter van de ‘trekjes’ die men neemt. Het veiligst is altijd om niet meer te trekken dan de nominale max waarde. Een maximaal piekstroomverbruik van 1000mA tot 1500mA bij 3,7V zou dan ook op het eerste gezicht een prima waarde zijn voor deze cellen. Kanttekening daarbij is natuurlijk wel dat ik geen gegevens heb van deze batterijen en niet de mogelijkheid heb om een van deze batterijen open te peuteren om te kijken hoe het er van binnen uitziet.

De lader.
De lader, is een Li-Ion single cell lader, welke laadt met 450mA. Door middel van een veermechanisme, kan deze 35 tot 65mm, cilindrische Li-Ion cellen opladen. Wat er echter niet zichtbaar is van de buitenkant is een levensgevaarlijk printplaatontwerp, waarbij ik mijzelf afvraag hoe dit apparaat toegestaan is op de markt. Let op de volgende paar foto’s:

foto2
Zo zag de lader er uit bij ontvangst, label zat er al scheef op, maar dat is natuurlijk slechts cosmetisch en valt buiten de scope van wat ik hier wil bespreken. Wat ik wil bespreken gaat over de binnenkant.
foto3
Dit is de lader met de achterklep verwijderd. Zie iets links van het rode draadje een metalen lip, welke horizontaal loopt. Parallel daarvan (daarboven dus) aan de andere kant van het uitgefreesde rechthoekje in de printplaat, zit nog zo’n zelfde lip. Op deze lippen komt via een simpel contactmechanisme zon 230Volt wisselspanning te staan, op het moment dat de lader wordt ingeplugd in de wandcontactdoos bij mensen thuis. Het rode draadje, waarvan ik eerst dacht dat deze te maken had met het AC circuit (230V, AC), bleek echter een verbindingsdraadje te zijn voor de schuiflip aan de oplaadzijde van deze lader, daar waar de Li-Ion cel zijn stroom door krijgt bij het opladen. Dit alleen al is onveilig te noemen, omdat de contactlippen van de 230V AC spanning, vrij scherp zijn en direct contact maken met het rode draadje. Als dit de enige tekortkoming, kon ik er nog mee leven, helaas is dat niet het geval. Normaal gesproken hoort er een fatsoenlijke scheiding tussen de 230V lijn en de laagspanningszijde te zitten in een oplader, zoals deze. Vaak zie je dan ook een uitgefreesde gleuf zitten tussen op de printplaat tussen de 230V en de laagspanningszijde, dit is niet voor niets en heeft alles met de veiligheid te maken tegen overslag en doorslag.
Op deze printplaat liggen de koperbanen, de traces, van de 230V lijn en de laagspanningslijn nog geen millimeter uit elkaar. Ik betwijfel of dit uberhaupt is toegestaan binnen de EU.

Een ander verontrustend plaatje, is de volgende:

foto4

De het zwart ding is een diode. Oke, leuk zou je zeggen, maar deze diode is een gelijkrichterdiode, welke direct aangesloten zit op een van de fases van de 230V aansluiting. Een stukje rechts daarvan zit het mechanische schuifsysteem van de Li-Ion lader. Akelig dichtbij! Er is geen mylartape of iets dergelijks gebruikt om dit van elkaar te isoleren een kleine mechanische fout of simpelweg het doorbuigen van de schuif is voldoende om gevaarlijke situaties te creëren.

Om een lang verhaal ‘kort te sluiten’ (mogelijk letterlijk met deze lader): Deze lader is onveilig en derhave ga ik het niet eens testen of hij werkt, sterker nog, hoe hij Europa binnen is gekomen, is mij een raadsel.

foto5
Dit is met recht de meest onveilige lader/adapter die ik in mijn handen heb mogen hebben en ik wil mensen adviseren hiermee NIET hun dure celletjes op te laden. Dit apparaat is (nogmaals) onveilig.

De batterijhouder

De batterijhouder is recht voor zijn raap, simpel, mechanisch, maar ondanks dat de E-pipe zelf degelijk en solide aanvoelt, voelt de mechanische werking van de vuurknop wat goedkoop aan. Alsof de veer die er in zit met zijn wikkelingen over elkaar heen glijd ofzo, ik kan het niet helemaal plaatsen, maar ik denk dat dit met de afwerking van binnen te maken heeft. Ik heb dit niet kunnen bekijken, omdat ik die buitenring niet loskreeg zonder mogelijk schade aan te brengen aan de E-pipe.
binnenin de batterijhouder valt de hot-glue job met daarin een klein (ik gok 26awg, 0,35-0,40mm) draadje aan, direct op. Dit is de stroomvoerende draad voor de centerpin van de ‘510’ aansluiting, waarop de clearomizer en de coil e.d. gedraaid kan worden. Omdat het draadje zo kort is, is de dikte net aan voldoende, maar iets dikker had gemogen. Door dit draadje zou maximaal echt maar tot 2 Ampere heen mogen. Als het koperdraad zou zijn, iets meer, maar ik ga er niet van uit dat ze voor dit product koper draad zullen gebruiken. Voor de meegeleverde coil van 3,7 Ohm is dit echter wel gewoon voldoende.
U=I*R 3,7=2*1,85.
Tot de 1,85 Ohm bij 3.7V zou je nog veilig kunnen dampen met deze houder, daaronder zou ik geen garanties durven afgeven. Let wel op: De meegeleverde batterij zou ik niet verder belasten dan met een 2.5 Ohm coil of lager. Er is aan de onderkant van de schroefdop, waarmee de batterij wordt ingesloten, een ontluchtingsgat, voor het geval dat de Li-Ion gaat ‘venten’ (thermal runaway). Dit is een doordachte productiehandeling, wat dan weer totaal tegenstrijdig is met de meegeleverde oplader.

foto6

Het draadje (rood)

Conclusie:
Hoewel dit product overduidelijk een budgetproduct is, zijn de batterijhouder en de cellen (mits houdend aan de vuistregels) wel toereikend en zou de boel tot pak em beet 2,50 Ohm feilloos moeten werken. Daaronder lijkt mij dit apparaat ontoereikend. Je zou tot 1.85 Ohm kunnen gaan als je cellen gebruikt waarvan bekend is dat ze in ieder geval 2C tot 3C nominaal kunnen leveren.

Voor leken en mensen die niet weten wat wel en niet kan met een mechanische mod, is deze mod echter NIET geschikt, omdat een coil met een te lage weerstand tot gevaarlijke situaties kan leiden m.b.t. de meegeleverde cellen en het kleine stroomdraadje. Leken kunnen snel in de verleiding raken een te ‘lage’ coil aan te sluiten, zonder de gevolgen te overzien. Ook is de Li-Ion lader een belachelijk wanproduct, dat naar mijn idee niet eens op de markt had mogen verschijnen; gooi deze oplader direct bij ontvangst weg. De leverancier van deze E-pipe, welke de lader waarschijnlijk niet zelf heeft gemaakt, zou hiervan best op de hoogte gesteld mogen worden.

Welke coils:
Dampen met meegeleverde cellen: 2,50 Ohm of hoger
Dampen met 2C of ‘meer’ cellen: 1,85 Ohm of hoger

 

 

Getagd:

Stel een vraag of geef een reactie